Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady

Bądź z nami na bieżąco!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie 20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”] 30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda] 15 stycznia 2020

Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady
Film,

Kobiecym okiem. Viennale 2019

by Redakcja18 października 2019no comment
"Kwiat szczęścia" [Little Joe] (2019) | reż. Jessica Hausner | Viennale 2019

"Kwiat szczęścia" [Little Joe] (2019) | reż. Jessica Hausner | Viennale 2019

Największy międzynarodowy festiwal filmowy w Austrii pod okiem nowej dyrektor Evy Sangiorgi nabiera bardziej kobiecych kształtów. Zarówno retrospektywy, jak i cykl kinematografii światowych odkrywa to, co zapomniane i przybliża to, co do tej pory uchodziło za hermetyczne. Viennale 2019 chce poszerzać horyzonty. A do tego potrzeba wiedzy.

I tak jeden z cykli Kinematografie tegorocznej edycji składają się filmy Louise Kolm-Fleck – wiedeńskiej pionierki filmowej przełomu wieków. W branży filmowej zdominowanej przez mężczyzn udało jej się założyć jedną z największych firm producenckich w Austro-Wegrzech: Wiener Kunstfilm (Wiedeński film artystyczny). Nie tylko bez większych kompleksów konkurowała z ówczesnym potentatem filmowym Aleksandrem Kolowratem, ale również wielokrotnie sama stawała za kamerą i pisała scenariusze. Zrealizowała około stu filmów jako reżyserka i była autorką ponad dwudziestu scenariuszy. Bez wątpienia, obok Guy-Blaché, jako jedna z pierwszych przemycała do zmaskulinizowanej ery kina niemego kobiece spojrzenie na takie sprawy jak przemoc domowa, aborcja czy impotencja.

Zespół Wiener Kunstfilm: Anton Kolm w cylindrze, Louise Kolm-Fleck przy stole po środku, Jakob Fleck po prawej karmiony przez jedną z kobiet

Podczas Viennale na ekranach pojawi się pięć filmów Louise Kolm-Fleck z drugiej połowy lat trzydziestych. Życie zawodowe pierwszej rodzimej reżyserski należy odczytać jako parabolę austriackiej historii kina: szybkiego rozwoju kina niemego, złotych lat 20. XX wieku, przejścia do kina dźwiękowego, wygnania filmowców za czasów nazistowskich i powojennego zapomnienia. Dzięki pracy kuratorów z Filmarchiv Austria publiczność będzie miała okazję na nowo odkryć twórczość tej niezwykłej postaci światowego kina.

Brazylia w ogniu

Kino brazylijskie na Viennale 2019 będzie jedną z głównych atrakcji bloku Kinematografie. Publiczność będzie miała rzadką okazję zapoznać się z ciekawym twórczo okresem tamtejszego kina ostatnich dwudziestu lat. Inspiracją do stworzenia takiego, a nie innego przekroju była niezwykle spolaryzowana i wielogłosowa twórczość, zarówno terytorialna, jak i estetyczno-stylistyczna, którą trudno byłoby zamknąć w ramach „kina narodowego”.  – Te filmy pozwalają zrozumieć poetyckie i polityczne zmiany tamtego okresu – czytamy w programie. Niektóre obrazy opowiadają o ostatnich wydarzeniach politycznych w kraju, pozostałe poruszają tematy różnic klasowych, zachowań rasistowskich, opisują rdzennych mieszkańców Brazylii i walkę ludności o prawo do własności. Organizatorzy uwzględnili w programie również produkcje dziś już dojrzałych filmowców, którzy wciąż wpływają na wyobraźnię i podkręcają wrażliwość młodych reżyserów XXI wieku.

Kinematografie: Cinema Brasileiro * Local Caption | fot. Madame Satã, Karim Aïnouz (Brasilien, 2002)

Polscy partyzanci, Cecilia Mangini i Peter Brook

Towarzysząca brazylijskiemu kinu retrospektywa O partigiano! gości w tym roku również i polskie produkcje filmowe. W tym cyklu wiedeńska publiczność zobaczy filmy odwołujące się do rebelianckiej, walczącej twórczości reżyserskiej z krajów odzyskujących równowagę społeczną, polityczną i tożsamościową po II wojnie światowej. Wśród nich nie mogło oczywiście zabraknąć polskich klasyków: Andrzeja Munka (Błękitny krzyż), Jana Łomnickiego (Akcja pod Arsenałem) i Andrzeja Wajdy (Kanał). W tegorocznych retrospektywach znajdzie się również twórczość Cecilii Mangini, jednej z największych włoskich krytyczek filmowych, która wraz z mężem Lino Del Frą stworzyła niezapomniane obrazy, współtworzące dziś wielką historię światowego kina. A dla miłośników duetu teatr-kino przygotowano cztery filmy Petera Brooka – jednego z najważniejszych twórców teatralnych i reżyserów filmowych XX wieku.

Mieć węża po swojej stronie

Viennale, które zmienia i odświeża – takie hasło przyświeca tegorocznej edycji festiwalu. Wiąże się z tym główny motyw graficzny, a jest nim wąż, wiecznie odradzające się stworzenie, które od czasów antycznych jest symbolem uzdrowienia. – Postrzegamy węża jako wyraz głębokiego pragnienia poznawczego, symbolu wiedzy i erudycji, które to często wpychają go w rolę niewdzięcznego antagonisty i chcemy wyzwolić go z obrazu zła i demoniczności. Wąż Viennale przywołuje tym samym otwarte kino, które pragnie odkrywać: kino, które leczy z medialnych manipulacji – wyjaśniają organizatorzy.

Fragment motywu Viennale 2019

Schizobraz

Uwagę w tegorocznej edycji zwraca również niepokojąco intrygujący trailer autorstwa Lucrecii Martel, reżyserki nurtu tzw. nowego kina argentyńskiego. Serca kinomaniaków zdobyła swoim wyostrzonym zmysłem innowacyjności (Święta dziewczyna, Kobieta bez głowy, Zama). „Al” – rozdwojony obraz, niczym ukradkiem wyniesione nagranie z zapomnianych przez świat szpitali dla psychicznie chorych, przedstawia portret dziewczyny, zatrzymanej w kadrze, borykającej się z niewysłowioną możliwością powiedzenia „nie jestem taka jak inni” – ofiary bezruchu, schizofrenii katatonicznej zarejestrowanej w 1961 roku.

Viennale 2019 odbędzie się w dniach 24 października do 6 listopada. Bilety na https://www.viennale.at/en/tickets-venues

Powiązane artykuły

  • Nawet anioły upadają ["Angelo" Recenzja | Viennale 2018]
    53
    Markus Schleinzer wkroczył do pierwszej ligi austriackiej branży filmowej z rozmachem, gdy w 2011 roku debiutanckim filmem Michael walczył o Złotą Palmę na festiwalu w Cannes. Na Angelo reżyser kazał nam czekać aż siedem lat, prezentując go najpierw na festiwalach w Toronto i San Sebastian. Siedem wartych czekania lat. Historię,…
    Tags: austriacki, film, austriacka, kinematografia
  • "Joy" austriackim kandydatem do Oscara 2020
    50
    Joy w reżyserii Sudabeh Mortezai będzie reprezentował Austrię w walce o wejście do pierwszej, Oscarowej dziesiątki „najlepszych filmów nieanglojęzycznych”. Taką decyzję podjęło jury FAMA, czyli Fachverband der Film- und Musikindustrie. Austriacka reżyserka irańskiego pochodzenia ma już na swoim koncie cztery produkcje. Karierę rozpoczynała jako reżyserka filmów dokumentalnych Children of the…
    Tags: film, to, filmów, austriacka, kinematografia, austriacki
film austriackikinematografia austriackalucrecia martelviennale 2018viennale 2019
Poprzednie

W każdy nerw, o każdej porze [Ingeborg Bachmann „Malina”]

17 października 2019
Następne

Ameis. Niepokojąca sielanka [Reportaż]

18 października 2019

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Zainstagramuj się!

Instagram post 2285847955801296003_13484373947 🐥 #zostańwdomu Przesyłamy Wam najserdeczniejsze życzenia spokoju i zdrowia na te Święta! Obyśmy już wkrótce mogli dumać na zielonej trawce jak ci zakochani z pocztówki 🌼

#wielkanoc2020 #easter2020 #ostern2020 #austriartpl #loveaustria #stayhome #bleibzuhause #familytime #relaxtime
Instagram post 2274016222709735075_13484373947 #zostańwdomu #bleibzuhause 
How are you, guys? We're diving into Daniel Kehlmann's novel "Die Vermessung der Welt" 🤓 Any extra reading suggestions? Share it with us!

#readingtime📚 #austriartpl #literaturaaustriacka #bookworm #bookstagrampl #czytambolubie #staysafe #readinggoodies #książkoholik #loveaustria
Instagram post 2269993397166442036_13484373947 📘 Pani Justyna Sobolewska @sobolewskaj dziś wspomina Rilkego. My Światowy Dzień Poezji chcemy uczcić wierszem Else Lasker-Schüler. Niech da nam wytchnienie.

World Poetry Day 2020. Else Lasker-Schüler translated by Wanda Markowska. Give us a rest ❤ #currentlyreading

#poetryoftheday #elselaskerschüler #poem #wierszempisane #dzieńpoezji #czytamcodziennie #kochamypoezję #womanpoetry #womanpower #kobietypiszą #gedichtdestages #deutschegedichte #austriartpl #classicpoetry #worldpoetryday
Instagram post 2261748977057073683_13484373947 Drodzy czytelnicy, krótka informacja: książka znaleziona na jednym z mokotowskich śmietników, gdzieś między plastikiem a bioodpadami. Spacerujcie uważnie 😊 "FRANZ KAFKA. KOSZMAR ROZUMU" Ernsta Pawla. ❤

#franzkafka #garbage #booklovers #bookstagrampl #bookworm #czytambolubie #proza #wielcypisarze #bestwriters #bestfindings
Instagram post 2250334328549870967_13484373947 Oto i on. Znaleziony na Wielkim Antykwariacie Warszawskim w @kinoiluzjon. Wolfgang Georg Fischer. Dobra niedziela z serią "Nike" 👈 @wydawnictwoczytelnik

#wgfischer #bookstagrampl #bookworm #literaturaaustriacka #bestbooks #czytamy2020 #fleamerket #bookmarket #usedbooks #czytelnik
Instagram post 2249407981229149438_13484373947 📘 Claudio Magrisa przedstawiać nie trzeba. Habsburgów również. Czym jest mit wyjaśniać nie trzeba. Co jednak, gdy powyższe elementy złożymy w jedną całość? 〰️ "Mit Habsburski" jest przede wszystkim historią owej miłości do porządku i zatrzymuje się, być może z przesadą dyskrecją, na progu odkrycia chaosu. [...] Mit błyszczy tylko wtedy, kiedy ulega demistyfikacji jego urok rodem z kartonowych dekoracji. 〰️ Tymi słowami Claudio Magris wprowadza czytelnika do trzeciego wydania książki "Mit Habsburski w literaturze austriackiej moderny" - tomu, którym i my właśnie możemy się cieszyć. Swój debiut dzieło miało w 1963 roku. Jak wygląda austriackie "zawieszenie w powietrzu" sprzed 57 laty? Czy tezy Magrisa przetrwały próbę czasu?

Już w najbliższy czwartek, 27 lutego o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury, spróbujemy wszyscy na to pytanie odpowiedzieć. @afkwaw

Nasz "Mit..." na tle plakatu Jakuba Zasady (2019) 😍

#claudiomagris #mithabsburski #bookstagrampl #bookworm #czytanietopasja #afkwaw #austriartpl #spotkanieliterackie #weekendvibes #czytamy2020
Więcej i więcej... Śledź nas na Insta!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie

    Tadeusz Rittner | Moje życie

    20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    15 stycznia 2020
  • Antoni Wit wraca do Mahlera

    Antoni Wit wraca do Mahlera

    20 grudnia 2019
  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    7 grudnia 2019
  • Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    4 grudnia 2019
  • Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    2 grudnia 2019
  • Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    29 listopada 2019

Tagi

3 tage in quiberon austriacka kinematografia austriackie forum kultury austriacki jazz beethoven dramaturgia austriacka elfriede jelinek etiuda&anima festiwal nowe horyzonty filharmonia narodowa film austriacki film dokumentalny franz kafka georg trakl gustav mahler heldenplatz horyzonty trakla joseph haydn kinematografia austriacka kino austriackie kino europejskie literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów poezja austriacka rechnitz ruth beckermann styx teatr austriacki teatr jaracza w łodzi thomas bernhard walc waldheima waldheims walzer warszawski festiwal filmowy western wolfgang amadeusz mozart zielone kłamstwa z miłości
  • O NAS
  • Redakcja
  • Call for papers
  • Kontakt

© 2019 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.