Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady

Bądź z nami na bieżąco!

Najnowsze artykuły

  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja] 7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI] 7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI] 7 grudnia 2019

Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady
Muzyka, Recenzje,

Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

by Jakub Kisieliński2 grudnia 2019no comment
Władimir Jurowski w obiektywnie Very Zhuravlevya

Władimir Jurowski w obiektywnie Very Zhuravlevya

Władimir Jurowski z muzykami London Philharmonic Orchestra wykonuje nietypowego Mozarta. Album przenosi nas w sam środek młodzieńczych uniesień i psot kompozytora, prezentując trzy, pełne ujmującej świeżości i wdzięku, koncertowe kompozycje pisane przez niego w odstępie czterech lat – między rokiem 1774 a 1778.

Złapmy oddech po płycie z muzyką Antona Brucknera. Proponuję kolejną w naszym zestawieniu jeszcze gorącą, bo mająca premierę niecałe dwa tygodnie temu płytę londyńskich filharmoników prowadzonych przez szefującego im od ponad 10 lat, rosyjskiego dyrygenta Władimira Jurowskiego. Dołączyła do nich plejada pięciu znakomitych solistów, na co dzień będących etatowymi muzykami brytyjskiej orkiestry. Album przenosi nas w sam środek młodzieńczych uniesień i psot Wolfganga Amadeusza Mozarta, prezentując trzy, pełne ujmującej świeżości i wdzięku, koncertowe kompozycje pisane przez niego w odstępie czterech lat – między rokiem 1774 a 1778.

II Koncert fletowy w słonecznym D-dur K314 – otwierający płytę – jest wynikiem zamówienia złożonego w 1778 roku przez Ferdinanda Dejeana, holenderskiego lekarza oraz flecisty amatora, dla którego Mozart zobowiązał się napisać trzy koncerty. Po skończeniu czarującego i absolutnie mistrzowskiego I koncertu G-dur K313 Wolfgang Amadeusz – pomimo obiecanych za całość 200 guldenów ­(będących całkiem pokaźną sumką na owe czasy) – zniechęcił się wobec zleconego zadania i, zamiast stworzyć kolejną kompozycję, zaadaptował odpowiednio napisany rok wcześniej koncert obojowy, pozostawiając pozostałe oczekiwania bez rezultatu.

Mozart „Flute Concerto No. 2”, „Sinfonia Concertante for four winds”, „Bassoon Concerto” | London Philharmonic Orchestra | Vladimir Jurowski | listopad 2019

Londyńczycy, wraz z partnerującą im młodziutką Juliette Bausor, wydobywają z tej muzyki całą drzemiącą w niej beztroskość, pełną jednak wdzięku i kokieterii. Pierwsza część, Allegro aperto, zagrana jest śpiewnie i z płynnością, gra fletu ujmuje jasnym brzmieniem. Druga część, Adagio non troppo, to rozkwita, to chmurzy się kurtuazyjnie. Rondo, z uniesieniem ciepło grającej orkiestry oraz zalotnie granej partii fletu, zamyka ten uroczy drobiazg.

Otwierające Allegro zaczyna się z właściwą Mozartowi teatralnością, operowym zadęciem, widocznym zwłaszcza w partiach solowych, pisanych z pełną swobodą i fantazją, dając pełen popis stylu mannheimskiego, który podbijał właśnie muzyczne salony Europy.

Drugi utwór na albumie to Symfonia koncertująca E-dur na flet, obój, klarnet, róg i orkiestrę. Napisana została w Paryżu w 1778 roku na zlecenie francuskiego kompozytora i śpiewaka, Josepha Legrosa, znanego z długiej i niełatwej współpracy z Christophem Willibaldem Gluckiem. Podekscytowany Mozart ukończył utwór w niecałe dwa miesiące. Kompozytor donosił w listach do ojca Leopolda o ciężkiej pracy włożonej w to dzieło, w końcu również o ciepłym odbiorze wykonawców. Z niejasnych jednak powodów kompozycja nie została publicznie wykonana, co więcej, do roku 1862 uznawana była za zaginioną. Odnaleziona partytura, napisana inną ręką niż twórcy, od początku wzbudzała wątpliwości odnośnie do jej autorstwa. Nie przeszkodziło jej to jednak w zdobyciu stałego miejsca na salach koncertowych i nagraniach płytowych.

Otwierające Allegro zaczyna się z właściwą Mozartowi teatralnością, operowym zadęciem, widocznym zwłaszcza w partiach solowych, pisanych z pełną swobodą i fantazją, dając pełen popis stylu mannheimskiego, który podbijał właśnie muzyczne salony Europy. Relacje czterech instrumentów wchodzą ze sobą w powabny dialog, rysując się na podobieństwo rozgadanych domowników, którzy późnym wieczorem po powrocie do domu wymieniają się między sobą przeżyciami, wchodzą sobie w słowo, dają drobne napomnienia, czy w końcu pozwalają sobie na małe uszczypliwości. Codzienna współpraca londyńskich muzyków – Thomas Watmough (klarnet), Juliette Bausor (flet), John Ryan (róg), Ian Hardwick (obój) – procentuje błyskotliwą komunikacją, bogactwem migoczących drobiazgów drzemiących w tej muzyce, tworząc urzekającą całość. Część druga, Adagio, to ukłon w stronę paryskiej publiczności współczesnej Mozartowi. To muzyka pełna małych tęsknot, podejrzanych przypadkiem sekrecików, sentymentalnych nastrojów, barwnie i z dyscypliną wygrywanych przez muzyków i orkiestrę. Andantino con variationi zamykające symfonię to popis instrumentów prześcigających się w swoich możliwościach, które tworzą uroczą opowieść przywodzącą na myśl zgraję rozbieganych, małych urwisów, wydostających się wprost z obrazów Tadeusza Makowskiego, aby zaanektować lato w kolejnej wyprawie w nieznane.

Z rozmarzonych, ciepłych i sennych brzmień części drugiej, Andante ma adagio, solista tworzy uroczy, zamknięty poetycki świat.

Ostatni na płycie Koncert fagotowy B-dur K191 to utwór napisany przez Mozarta najwcześniej z zaprezentowanych trzech dzieł, bo już w czerwcu 1774 roku, gdy twórca miał zaledwie osiemnaście lat. Pomimo młodego wieku stworzony utwór zalicza się do najczęściej grywanych kompozycji na fagot w całym repertuarze. Nie bez powodu.

Otwierające Allegro orkiestra gra z właściwą mu energią i pełnym uśmiechu uniesieniem. Fagocista Jonathan Davies zachwyca klarownością i barwą. Z rozmarzonych, ciepłych i sennych brzmień części drugiej, Andante ma adagio, solista tworzy uroczy, zamknięty poetycki świat; rozsiadając się wygodnie, wyśpiewuje pełnobarwne drobiazgi. Utwór i całą płytę kończy Rondo zamknięte w tempie okazałego menueta zagranego z dostojeństwem, ożywianym co chwila pełną dowcipu grą fagotu, który wygrywa swoje partie lekko i soczyście, dając popis zwinnej interpretacji.

London Philharmonic Orchestra

Utwory, które znajdujemy na płycie, nie pochodzą z dojrzałej twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta, nie posiadają bogactwa form ostatnich koncertów, czy symfonii, nie pozwalają stworzyć solistom, czy orkiestrze wielkich interpretacji wyrastających poza dzieło. Pełne są jednak urzekającej świeżości i beztroski, popisują się niewyczerpaną wyobraźnią, dają świadectwo młodzieńczych pasji, odkryć i dążeń. Dzięki londyńskim muzykom dostajemy po prostu piękny album, do którego można wracać bez końca, ciesząc się jego emocjami i bogactwem drobiazgów. Nie bez powodu wydano go w połowie listopada, gdy na co dzień dalecy zazwyczaj jesteśmy od tak miłych i pogodnych nastrojów.


 

koncerty mozartowskiemuzyka austriackarecenzje muzycznewładimir jurowskiwolfgang amadeusz mozart
Poprzednie

Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

29 listopada 2019
Następne

Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

4 grudnia 2019

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Zainstagramuj się!

austriartpl

The first Polish magazine packed with tasty titbits on Austrian culture. Catch a glimpse at the (un)known facts, figures, and events! #austriartpl

Instagram post 2199588628447251246_13484373947 Clemens Ascher, a photographer and visual artist, as he modestly calls himself, visits Kraków. His exhibition in @malopolska_garden_of_arts is open for everyone everyday (10-6 PM). Entrance free. Hurry up, the end is near. 17 January 😉 A distopian vision in utopian dress? Yes, please. @clemensascher @pauza_hub @afkwaw

#clemensascher #photographyartistic #artphotography #visualartist #austriartpl #austrianartists #kochamysztuke #wystawakrk #cracowart #utopy #modernworld #coolart #wystawa #sztuka #artrules #visitcracow #krakow #austrianart #austriawins #austrialondon #sztukagórą #bestexhibition #enjoyart #idziemynasztuke
Fot. CLEMENS ASCHER
Instagram post 2198054611226872393_13484373947 Those who've already attended Piotr Maculewicz's lectures, a man responsible for all adventure-like talks and essays on classical music and lifes of those who happened to commit the sweet-thanks-lord compositions which reward us beyond imagining, know that a great lecture does not take place once in a blue moon. @warsawphil gives us a huge opportunity to learn sth from the best ones.

See you tonight, 6.30 PM! Join us and get some insights before flying away during the upcoming Mahler concerts. Listen consciously, enjoy to its fullest!

#classicalmusic #muzykadobranawszystko #gustavmahler #listentomusic #idziemynakoncert #wykłady #bestlectures #knowyourhistory #learn #lovemusic #austriartpl #mahlersymphony #mahler1 #uczynysie #musicworkshop #filharmoniawarszawa #warsawphil #talkaboutmusic #learnmore #lovelearning
Instagram post 2197318368175007831_13484373947 Antoni Wit, one of the most prominent Polish conductors, comes back with his Mahler's interpretations. His first appearance with a music piece of the Austrian composer took place in 1974 in Bydgoszcz. Since then, he has been known among Polish orchestrators for being a musical expert on Mahler's compositions.

Good news for Wit's and Mahler's fans and those who has an urgent need to catch up with the world of classical music. Come to @warsawphil on Friday (7.30 PM) or Saturday (6 PM) to hear Mahler's Symphony No. 1, "Revelge" from "Des knaben Wunderhorn", and "Lieder eines fahrenden Gesellen". Tickets available at www.filharmonia.pl

#antoniwit #gustavmalher #mahlersymphony #mahler1 #filharmonianarodowa #filharmoniawarszawa #classicalmusic #muzykaklasyczna #austriartpl #warsawphil #austrianmusic #loveaustria #muzykadobranawszystko #koncertpl #musicstagrampl #idziemynakoncert #bestconductors #polishconductor
Instagram post 2195980330547079022_13484373947 Peter Handke has just been awarded by King Carl Gustaf of Sweden a golden medal “for an influential work that with linguistic ingenuity has explored the periphery and the specificity of human experience." Fot. Jonas Ekstromer 
#peterhandke #nobelprize #nobelprize19 #swedishacademy #nobellectures19 #olgatokarczuk #austrianculture #austrianliterature #elfriedejelinek #nagrodanobla #bestnews #kultura #literatura #literaturerules #humanexperience #linguisticpoetry #czytambolubie #czytanieuzależnia #książkoholik #bookstagrampl #bookworm
Instagram post 2195750015308342951_13484373947 🗣 Meanwhile, not in Stockholm. Although, when talking scandals, get prepared for a next literary workshop on Thomas Bernhard and his controversial play "Heldenplatz". It's been 30 years since it premiered at @burgtheater. It's a good time to step back and reassess motifs, narratives, and language of the best known Bernhard's literary ouvre.

O "Placu bohaterów" będzie można porozmawiać na nadchodzącym spotkaniu w @afkwaw. 12 grudnia, 19.00, konieczna rejestracja. Wszelkie informacje znajdziecie na stronie Austriackiego Forum Kultury.

#thomasbernhard #heldenplatz #placbohaterów #burgtheater #afkwaw #austriartpl #literaryworkshop #seminariumliterackie #towarzystwopsychoanalityczne #psychoanaliza #literaturaipsychoanaliza #czytanieuzależnia #książkoholik #bookworm #bookstagrampl #czytanietopasja #autumnreading #readinggoodies
Instagram post 2194969198298516317_13484373947 🎼 Good mornin'! The best way to start the week is to indulge in a favourite pastime - losing yourself in music. Let's see each other at @afkwaw for a concert dedicated to an Austrian-German composer Hanns Eisler. Tonight "Hollywooder Liederbuch" 7 PM! @hannseislerberlin 🖐 
#mondaymood #mondayvibes #hannseisler #dodecafony #classicalmusic #austriancomposer #kompozytorzy #koncert #afkwaw #chillujemy #dobramuzyka #pieśni #lieder #austriartpl #lovemusic🎶 #bestmusic #idziemynakoncert #poniedziałek #dobrydzień
Więcej i więcej... Śledź nas na Insta!

Najnowsze artykuły

  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    7 grudnia 2019
  • Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    4 grudnia 2019
  • Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    2 grudnia 2019
  • Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    29 listopada 2019
  • Tydzień Kultury Austriackiej w Gdańsku

    Tydzień Kultury Austriackiej w Gdańsku

    29 listopada 2019
  • Musil i filozofia

    Musil i filozofia

    12 listopada 2019
  • I żyliśmy ponad chmurami… [„Ukryte życie” Terrenca Malicka Recenzja]

    I żyliśmy ponad chmurami… [„Ukryte życie” Terrenca Malicka Recenzja]

    3 listopada 2019
  • Ostatnia droga [„Lillian” reż. Andreas Horvath Recenzja]

    Ostatnia droga [„Lillian” reż. Andreas Horvath Recenzja]

    31 października 2019

Tagi

3 tage in quiberon austriacka kinematografia austriackie forum kultury austriacki jazz beethoven dramaturgia austriacka elfriede jelinek etiuda&anima festiwal nowe horyzonty filharmonia narodowa film austriacki film dokumentalny franz kafka georg trakl gustav mahler heldenplatz horyzonty trakla joseph haydn kinematografia austriacka kino austriackie kino europejskie literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów poezja austriacka rechnitz ruth beckermann styx teatr austriacki teatr jaracza w łodzi thomas bernhard walc waldheima waldheims walzer warszawski festiwal filmowy western wolfgang amadeusz mozart zielone kłamstwa z miłości
  • O NAS
  • Redakcja
  • Call for papers
  • Kontakt

© 2019 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.