Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady

Bądź z nami na bieżąco!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie 20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”] 30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda] 15 stycznia 2020

Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady
Film,

Historia niezłomnego Austriaka oczami Terrence’a Malicka [„Ukryte życie” American Film Festival]

by Redakcja21 października 2019no comment
Kadr z filmu "Ukryte życie" (2018) | reż. Terrence Malick

Kadr z filmu "Ukryte życie" (2018) | reż. Terrence Malick

Historia austriackiego rolnika, który odmawia wstąpienia w szeregi armi niemieckiej, posłużyła Terrencowi Malickowi za inspirację do stworzenia drugiego w jego karierze reżyserskiej filmu wojennego. Ukryte życie będzie można zobaczyć już w listopadzie na American Film Festival we Wrocławiu.

Minęły dokładnie dwie dekady od czasu Cienkiej czerwonej linii, która przyniosła ekipie Terrence’a Malicka siedem nominacji do Oscara, oraz niemal cztery dekady, gdy zdobywał Złotą Palmę za najlepszą reżyserię za film Niebiańskie dni, a Néstor Almendros Oscara w kategorii najlepsze zdjęcia. Amerykanin powraca na ekrany kin z obrazem Ukryte życie (A Hidden Life) i tym samym filmem o najbardziej klasycznej konstrukcji formalnej. Malick powraca do standardów.

August Diehl i Valerie Pachner w filmie „Ukryte życie” (2018) / reż. Terrence Malick

Film opowiada historię Franza Jägerstättera (August Diehl), austriackiego rolnika mieszkającego w małej, górskiej wsi Sankt Radegund, który w imię wiary odmawia ponownego złożenia przysięgi wojskowej i wstąpienia do Wehrmachtu w 1943 roku. Decyzją sądu wojennego zostaje skazany na karę śmierci. Ukryte życie, jak podkreśla wielu obserwatorów twórczości reżyserskiej Malicka, jest wprawdzie „filmem o tematyce wojennej”, lecz bliższe wydaje się stwierdzenie o jego uniwersalnym wydźwięku, a mianowicie, że staje się „ponadczasową opowieścią o odwadze, sumieniu i romantycznej miłości”. Terrence Malick sięga po wiecznie żywy temat walki jednostki z zewnętrznymi siłami zła i niezłomnej odwagi trwania przy własnych ideałach. „Ukryte życie”, tytułowa sentencja, jest fragmentem zaczerpniętym z powieści George Elliot Miasteczko w Middlemarch:

„The growing good of the world is partly dependent on unhistoric acts; and that things are not so ill with you and me as they might have been, is half owing to the number who lived faithfully a hidden life, and rest in unvisited tombs”.

August Diehl w filmie „Bękarty wojny” (2009) / reż. Quentin Tarantino

Film oparty jest na korespondencji Franza i jego żony Franziski. Terrence Malick, po okresie eksperymentowania z przedstawianiem horyzontu wydarzeń, sięga ponownie po tradycyjną narrację. – W ostatnich latach pracy nalegałem na całkowite odrzucenie scenariusza. Pracowałem bez niego. Teraz wracam do klasycznego tekstu i fabuły. Ostatnio kręcony przez nas film miał swój niezwykle precyzyjny plan. Niektórzy twierdzą wręcz, że będzie to najbardziej narracyjny film w karierze Amerykanina.  – Praca na podstawie scenariusza to jak dopasowywanie kwiatka do kożucha. Praca bez niego jest czystym powiewem wolności. Zdecydowałem jednak, że czas ten styl zrewidować – dodaje reżyser w wywiadzie dla portalu The Film Stage.

Aktorską obsadę filmu tworzą nazwiska zdecydowanie mniej popularne niż chociażby z obrazu Drzewo życia, ale nie mniej wyraziste i dojrzałe aktorsko. Główna rola przypadła niemieckiemu aktorowi Augustowi Diehlowi, znanemu szerszej publiczności z Bękartów wojny. W roli Franziski występuje austriacka aktorka Valerie Pachner, tytułowa „dziewczyna” z obrazu Egon Schiele: śmierć i dziewczyna. Za tę rolę otrzymała Österreichischer Filmpreis 2017 (Austriacką Nagrodę Filmową 2017) w kategorii najlepsza aktorka pierwszoplanowa. Polska publiczność może ją również kojarzyć z filmu Pożegnanie z Europą, w którym zagrała drugą żonę Stefana Zweiga (Josef Hader). W rolach drugoplanowych zobaczymy Matthiasa Schoenaertsa, Michaela Nyqvista, Jürgena Prochnowa i Bruno Ganza.

Ukryte życie nie jest pierwszą próbą przybliżenia historii człowieka, którego niemożliwy do złamania duch wyniósł go na ołtarze (Benedykt XVI beatyfikował Austriaka w 2007 roku). W 1971 roku austriacka telewizja publiczna wyemitowała paradokumentalny film Der Fall Jägerstätter, na który składa się kilkanaście wywiadów z osobami z bliskiego grona Franza przeplatane wyreżyserowanymi wątkami fabularnymi autorstwa Alexa Cortiego (w Polsce znanego z Królewskiej faworyty z Timothym Daltonem w roli króla Vittorio Amadeo). Dzięki licencji udzielonej przez kilkanaście stowarzyszeń zajmujących się prawami do muzyki film jest dostępny w pełnej wersji na kanale Youtube (patrz wyżej).

Ukryte życie, jeden z najbardziej sentymentalnych obrazów Malicka, walczyło o Złotą Palmę w tegorocznej edycji konkursu w Cannes obok dzieł m.in. Pedro Almodovara, Jima Jarmuscha, Quentina Tarantino i Kena Loacha. Zasada „do trzech razy sztuka” tym razem się nie spełniła, główny laur przypadł Parasite w reżyserii Bong Joon-ho, ale Terrence Malick odebrał Nagrodę im. Francois Chalaisa. Z dobrymi jednak recenzjami Ukryte życie przybywa do Polski. Film zostanie zaprezentowany podczas 10. American Film Festival we Wrocławiu. Jak piszą organizatorzy: „W Ukrytym życiu Terrence Malick wraca do swojej najlepszej formy, tworząc głęboki, kontemplacyjny film, który zachwyca także znakomitymi zdjęciami. Recenzent „Evening Standard” określił Ukryte życie <wybitnym dziełem>, a David Ehrlich z „Indiewire” zachwycił się wzbudzanymi przez dzieło Malicka uczuciami głębokiej zadumy i zachwytu”.


American Film Festival odbędzie się w dniach 5 – 11 listopada 2019 r. Ogłoszenie programu już 22 października.

Powiązane artykuły

  • I żyliśmy ponad chmurami… [„Ukryte życie” Terrenca Malicka Recenzja]
    67
    Najnowsze dzieło Amerykanina oparte jest na korespondencji między małżonkami cieszącymi się spokojnym życiem w styryjskiej miejscowości Sankt Radegund. To historia austriackiego rolnika Franza Jägerstättera (August Diehl), który wraz z rodziną musiał zmierzyć się z konsekwencjami odmówienia przez niego służby w armii Hitlera. Otwierająca sekwencja archiwalnych, czarno-białych materiałów z czasów II…
    Tags: malick, ukryte, życie, radegund, franz, terrence, film, sankt, austriacki
american film festivalfilm austriackifranz jaeggerstaettersankt radegundterrence malickukryte życie
Poprzednie

Ameis. Niepokojąca sielanka [Reportaż]

18 października 2019
Następne

Traklowskie trwanie [Festiwal Trakl-Tat 2019]

29 października 2019

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Zainstagramuj się!

Instagram post 2285847955801296003_13484373947 🐥 #zostańwdomu Przesyłamy Wam najserdeczniejsze życzenia spokoju i zdrowia na te Święta! Obyśmy już wkrótce mogli dumać na zielonej trawce jak ci zakochani z pocztówki 🌼

#wielkanoc2020 #easter2020 #ostern2020 #austriartpl #loveaustria #stayhome #bleibzuhause #familytime #relaxtime
Instagram post 2274016222709735075_13484373947 #zostańwdomu #bleibzuhause 
How are you, guys? We're diving into Daniel Kehlmann's novel "Die Vermessung der Welt" 🤓 Any extra reading suggestions? Share it with us!

#readingtime📚 #austriartpl #literaturaaustriacka #bookworm #bookstagrampl #czytambolubie #staysafe #readinggoodies #książkoholik #loveaustria
Instagram post 2269993397166442036_13484373947 📘 Pani Justyna Sobolewska @sobolewskaj dziś wspomina Rilkego. My Światowy Dzień Poezji chcemy uczcić wierszem Else Lasker-Schüler. Niech da nam wytchnienie.

World Poetry Day 2020. Else Lasker-Schüler translated by Wanda Markowska. Give us a rest ❤ #currentlyreading

#poetryoftheday #elselaskerschüler #poem #wierszempisane #dzieńpoezji #czytamcodziennie #kochamypoezję #womanpoetry #womanpower #kobietypiszą #gedichtdestages #deutschegedichte #austriartpl #classicpoetry #worldpoetryday
Instagram post 2261748977057073683_13484373947 Drodzy czytelnicy, krótka informacja: książka znaleziona na jednym z mokotowskich śmietników, gdzieś między plastikiem a bioodpadami. Spacerujcie uważnie 😊 "FRANZ KAFKA. KOSZMAR ROZUMU" Ernsta Pawla. ❤

#franzkafka #garbage #booklovers #bookstagrampl #bookworm #czytambolubie #proza #wielcypisarze #bestwriters #bestfindings
Instagram post 2250334328549870967_13484373947 Oto i on. Znaleziony na Wielkim Antykwariacie Warszawskim w @kinoiluzjon. Wolfgang Georg Fischer. Dobra niedziela z serią "Nike" 👈 @wydawnictwoczytelnik

#wgfischer #bookstagrampl #bookworm #literaturaaustriacka #bestbooks #czytamy2020 #fleamerket #bookmarket #usedbooks #czytelnik
Instagram post 2249407981229149438_13484373947 📘 Claudio Magrisa przedstawiać nie trzeba. Habsburgów również. Czym jest mit wyjaśniać nie trzeba. Co jednak, gdy powyższe elementy złożymy w jedną całość? 〰️ "Mit Habsburski" jest przede wszystkim historią owej miłości do porządku i zatrzymuje się, być może z przesadą dyskrecją, na progu odkrycia chaosu. [...] Mit błyszczy tylko wtedy, kiedy ulega demistyfikacji jego urok rodem z kartonowych dekoracji. 〰️ Tymi słowami Claudio Magris wprowadza czytelnika do trzeciego wydania książki "Mit Habsburski w literaturze austriackiej moderny" - tomu, którym i my właśnie możemy się cieszyć. Swój debiut dzieło miało w 1963 roku. Jak wygląda austriackie "zawieszenie w powietrzu" sprzed 57 laty? Czy tezy Magrisa przetrwały próbę czasu?

Już w najbliższy czwartek, 27 lutego o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury, spróbujemy wszyscy na to pytanie odpowiedzieć. @afkwaw

Nasz "Mit..." na tle plakatu Jakuba Zasady (2019) 😍

#claudiomagris #mithabsburski #bookstagrampl #bookworm #czytanietopasja #afkwaw #austriartpl #spotkanieliterackie #weekendvibes #czytamy2020
Więcej i więcej... Śledź nas na Insta!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie

    Tadeusz Rittner | Moje życie

    20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    15 stycznia 2020
  • Antoni Wit wraca do Mahlera

    Antoni Wit wraca do Mahlera

    20 grudnia 2019
  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    7 grudnia 2019
  • Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    4 grudnia 2019
  • Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    2 grudnia 2019
  • Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    29 listopada 2019

Tagi

3 tage in quiberon austriacka kinematografia austriackie forum kultury austriacki jazz beethoven dramaturgia austriacka elfriede jelinek etiuda&anima festiwal nowe horyzonty filharmonia narodowa film austriacki film dokumentalny franz kafka georg trakl gustav mahler heldenplatz horyzonty trakla joseph haydn kinematografia austriacka kino austriackie kino europejskie literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów poezja austriacka rechnitz ruth beckermann styx teatr austriacki teatr jaracza w łodzi thomas bernhard walc waldheima waldheims walzer warszawski festiwal filmowy western wolfgang amadeusz mozart zielone kłamstwa z miłości
  • O NAS
  • Redakcja
  • Call for papers
  • Kontakt

© 2019 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.