Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady

Bądź z nami na bieżąco!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie 20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”] 30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda] 15 stycznia 2020

Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady
Literatura,

Traklowskie trwanie [Festiwal Trakl-Tat 2019]

by Redakcja29 października 2019no comment
Georg Trakl z rodzeństwem, ok. 1896 (© Georg-Trakl-Forschungs- und Gedenkstätte Salzburg)

Georg Trakl z rodzeństwem, ok. 1896 (© Georg-Trakl-Forschungs- und Gedenkstätte Salzburg)

Georg Trakl to poezja bez granic, ani geograficznych, ani wiekowych. Jego twórczość wpisuje się w szeroki kontekst współczesnej kultury. Po raz piąty w Krakowie rusza Festiwal Literacko-Artystyczny TRAKL-TAT.

Festiwal Trakl-Tat to wydarzenie sztuk wszelakich, w całości inspirowane niemieckojęzycznym poetą, choć może należałoby powiedzieć, wzywające Trakla do corocznego trwania w „białych kształtach świata”. – To, co Panowie czynią z ramienia Fundacji URWANY FILM dla umocnienia pozycji Trakla w polskiej kulturze, zasługuje na uznanie i podziw. Także lista osób pozyskanych do współpracy w tym dziele. Skoro postać i dorobek Trakla znalazły się w rękach takich opiekunów, jak twórcy festiwalu Trakl-Tat, to o trwałe obywatelstwo poety w Krakowie można być spokojnym. Lepszego miejsca w Polsce nikt nie wymyśli – tymi słowami prof. Andrzej Lam, jeden z nielicznych znawców i tłumaczy twórczości Georga Trakla, podsumował pięcioletnie działania na rzecz promocji twórczości austriackiego poety w Polsce.

TRAKL-TAT to jednak nie tylko wydarzenia artystyczne, ale przede wszystkim ogólnopolski konkurs poetycki dla osób, które w twórczości Austriaka odnajdują przestrzenie wyrazu artystycznego. Powodów, by powołać taki konkurs było wiele. Wiersze Georga Trakla, dzięki swojej sile profetycznej i nowatorstwu języka poetyckiego, w znacznym stopniu wpłynęły na rozwój poezji XX wieku. Twórczość pełna szeptów o sensie istnienia, śmierci, zniszczenia, przemijania daje wszelako nadzieję, że „pieśń nie zapomni też tego chłopca / Jego szaleństwa, i białych brwi, i drogi umierania, / Przegniłego, który błękitne otwiera oczy”.

Po drugie, jeśli Trakl, to oczywiście i Kraków, miejsce samobójczej śmierci poety, a więc i bogactwo kontekstu historycznego. Rok 1914, czas Wielkiej Wojny. Z perspektywy czasu Georg Trakl staje się na tym tle symbolem pokoleniowej tragedii zarówno całych narodów, jak i jednostki mierzącej się z egzystencjalnym dramatem.

I po trzecie: kontekst współczesnej kultury, w którą bez wątpienia wpisuje się twórczość Austriaka. Niezwykła wrażliwość twórcza i pełna dramatycznych wydarzeń biografia Trakla stały się inspiracją dla wielu twórców: poetów, pisarzy, muzyków, filmowców, artystów-plastyków. Wystarczy wspomnieć chociażby Rainera Marię Rilkego, który otrzymawszy tom poezji Trakla w 1915 roku, skirował w jednym z listów do Fickera, redaktora innsbruckiego czasopisma „Der Brenner”, następujące słowa:

„Dopiero wczoraj wieczorem zauważyłem na okładce: Trakla Helian – i dziękuję Panu szczególnie za tę przesyłkę. Każde poddanie tonu i każde jego rozwinięcie odznacza się w tym pięknym utworze niewypowiedzianą słodyczą, a wyjątkowo przejmujący stał się on dla mnie przez swoje wewnętrzne odstępy, jakby był zbudowany na pauzach, parę palików wokół bezgranicznej bezsłownej przestrzeni: tak stoją te wersy. (…) Postać Trakla należy do mitycznych w rodzaju Linosa; uchwyciłem ją instynktownie w tych pięciu objawieniach Heliana”.

Festiwal wszedł na stale w kalendarz międzynarodowych imprez kulturalnych, a o jego poziomie świadczy zaangażowanie wielu wybitnych fachowców w dziedzinie literatury, sztuk pokrewnych oraz nauk humanistycznych. Uzupełniającym motywem tegorocznej edycji, a właściwie postacią będzie Ludwig Wittgenstein. Filozoficzne ciekawostki w obrębie języka inspirowały twórczo młodego Trakla. Austriacki filozof był mecenasem najwybitniejszych poetów swojej epoki. Jego stypendystą był również i Georg Trakl, którego miał w planach spotkać w Krakowie. W ramach festiwalu zostanie pokazany film dokumentalny w reżyserii Krzysztofa Miklaszewskiego Z Wittgensteinem pod prąd (1996). Pokazowi będzie towarzyszyła dyskusja z udziałem autora filmu i ks. prof. Józefa Bremera, rektora Akademii Ignatianum, wybitnego znawcę filozofii Wittgensteina. Wśród paneli dyskusyjnych odbędzie się również spotkanie z Krzysztofem Maćkowskim i Januszem Miką, autorami Traklowskiej trylogii książkowej: Wojna Trakla (2015), Pretekst Trakla (2016) i Horyzonty Trakla (2017), zawierającej 20 rozmów z literatami, historykami, artystami i filozofami oraz współautorami Topografii poezji Georga Trakla (2018). To jednak nie jedyny pokaz filmowy. Miłośnicy poezji Austriaka będą mieli również okazję zobaczyć film krótkometrażowy Trakl. Dni są policzone w reżyserii Pawła Zapendowskiego. Festiwal zwieńczy gala, podczas której zostaną rozdane nagrody trzem laureatom konkursu poetyckiego Trakla. W części artystycznej wystąpi muzyczne trio Brzoska/Marciniak/Markiewicz. Tworzą muzyczny eksperyment, łączący poezję z gitarą elektryczną i trąbką, w otwartych kompozycjach i improwizacjach. Ich muzyka to poszukiwanie miejsca na współbrzmienie słów i dźwięków w najbardziej optymalnej dla nich formule.


Festiwal TRAKL-TAT odbędzie się w dniach 3-8 listopada 2019 r w Krakowie.


 

Powiązane artykuły

  • Rusza IV edycja Festiwalu Literacko-Artystycznego TRAKL-TAT!
    65
    Już za tydzień rusza IV. edycja Festiwalu Literacko-Artystycznego TRAKL-TAT, poświęconego wybitnemu, austriackiemu poecie - Georgowi Traklowi. Wspólne odniesienia i odczucia, jakby zbiorowej, niezależnej od siebie Traklowskiej emanacji łączą po raz kolejny wielu przedstawicieli z naukowo-artystycznego grona. Jaki jest efekt ich spotkań? Przekonajcie się sami! Georg Trakl, uważany za jedną z…
    Tags: trakla, trakl-tat, krakowie, poezji, trakl, festiwal, horyzonty, georg
  • I wszystko przenika milczenie samotności... - Georg Trakl
    57
    W roku 1906 młody Trakl pisze „Samotność” ( Verlassenheit). Ten mały poemat prozą, formą bezpośrednio odwołujący się do twórczości Charles’a Beaudelaire’a, został opublikowany jeden jedyny raz  w "Salzburger Zeitung". Przekład autorstwa profesora Andrzeja Lama ukazał się w "Poezjach zebranych" z 1992 roku. Oto i on.   SAMOTNOŚĆ 1 Nic nie…
    Tags: trakl, trakla, georg, trakl-tat, horyzonty
georg traklhoryzonty traklakonteksty traklaludwig wittgensteintrakltat 2018trakltat 2019
Poprzednie

Historia niezłomnego Austriaka oczami Terrence’a Malicka [„Ukryte życie” American Film Festival]

21 października 2019
Następne

Ostatnia droga [„Lillian” reż. Andreas Horvath Recenzja]

31 października 2019

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Zainstagramuj się!

Instagram post 2285847955801296003_13484373947 🐥 #zostańwdomu Przesyłamy Wam najserdeczniejsze życzenia spokoju i zdrowia na te Święta! Obyśmy już wkrótce mogli dumać na zielonej trawce jak ci zakochani z pocztówki 🌼

#wielkanoc2020 #easter2020 #ostern2020 #austriartpl #loveaustria #stayhome #bleibzuhause #familytime #relaxtime
Instagram post 2274016222709735075_13484373947 #zostańwdomu #bleibzuhause 
How are you, guys? We're diving into Daniel Kehlmann's novel "Die Vermessung der Welt" 🤓 Any extra reading suggestions? Share it with us!

#readingtime📚 #austriartpl #literaturaaustriacka #bookworm #bookstagrampl #czytambolubie #staysafe #readinggoodies #książkoholik #loveaustria
Instagram post 2269993397166442036_13484373947 📘 Pani Justyna Sobolewska @sobolewskaj dziś wspomina Rilkego. My Światowy Dzień Poezji chcemy uczcić wierszem Else Lasker-Schüler. Niech da nam wytchnienie.

World Poetry Day 2020. Else Lasker-Schüler translated by Wanda Markowska. Give us a rest ❤ #currentlyreading

#poetryoftheday #elselaskerschüler #poem #wierszempisane #dzieńpoezji #czytamcodziennie #kochamypoezję #womanpoetry #womanpower #kobietypiszą #gedichtdestages #deutschegedichte #austriartpl #classicpoetry #worldpoetryday
Instagram post 2261748977057073683_13484373947 Drodzy czytelnicy, krótka informacja: książka znaleziona na jednym z mokotowskich śmietników, gdzieś między plastikiem a bioodpadami. Spacerujcie uważnie 😊 "FRANZ KAFKA. KOSZMAR ROZUMU" Ernsta Pawla. ❤

#franzkafka #garbage #booklovers #bookstagrampl #bookworm #czytambolubie #proza #wielcypisarze #bestwriters #bestfindings
Instagram post 2250334328549870967_13484373947 Oto i on. Znaleziony na Wielkim Antykwariacie Warszawskim w @kinoiluzjon. Wolfgang Georg Fischer. Dobra niedziela z serią "Nike" 👈 @wydawnictwoczytelnik

#wgfischer #bookstagrampl #bookworm #literaturaaustriacka #bestbooks #czytamy2020 #fleamerket #bookmarket #usedbooks #czytelnik
Instagram post 2249407981229149438_13484373947 📘 Claudio Magrisa przedstawiać nie trzeba. Habsburgów również. Czym jest mit wyjaśniać nie trzeba. Co jednak, gdy powyższe elementy złożymy w jedną całość? 〰️ "Mit Habsburski" jest przede wszystkim historią owej miłości do porządku i zatrzymuje się, być może z przesadą dyskrecją, na progu odkrycia chaosu. [...] Mit błyszczy tylko wtedy, kiedy ulega demistyfikacji jego urok rodem z kartonowych dekoracji. 〰️ Tymi słowami Claudio Magris wprowadza czytelnika do trzeciego wydania książki "Mit Habsburski w literaturze austriackiej moderny" - tomu, którym i my właśnie możemy się cieszyć. Swój debiut dzieło miało w 1963 roku. Jak wygląda austriackie "zawieszenie w powietrzu" sprzed 57 laty? Czy tezy Magrisa przetrwały próbę czasu?

Już w najbliższy czwartek, 27 lutego o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury, spróbujemy wszyscy na to pytanie odpowiedzieć. @afkwaw

Nasz "Mit..." na tle plakatu Jakuba Zasady (2019) 😍

#claudiomagris #mithabsburski #bookstagrampl #bookworm #czytanietopasja #afkwaw #austriartpl #spotkanieliterackie #weekendvibes #czytamy2020
Więcej i więcej... Śledź nas na Insta!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie

    Tadeusz Rittner | Moje życie

    20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    15 stycznia 2020
  • Antoni Wit wraca do Mahlera

    Antoni Wit wraca do Mahlera

    20 grudnia 2019
  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    7 grudnia 2019
  • Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    4 grudnia 2019
  • Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    2 grudnia 2019
  • Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    29 listopada 2019

Tagi

3 tage in quiberon austriacka kinematografia austriackie forum kultury austriacki jazz beethoven dramaturgia austriacka elfriede jelinek etiuda&anima festiwal nowe horyzonty filharmonia narodowa film austriacki film dokumentalny franz kafka georg trakl gustav mahler heldenplatz horyzonty trakla joseph haydn kinematografia austriacka kino austriackie kino europejskie literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów poezja austriacka rechnitz ruth beckermann styx teatr austriacki teatr jaracza w łodzi thomas bernhard walc waldheima waldheims walzer warszawski festiwal filmowy western wolfgang amadeusz mozart zielone kłamstwa z miłości
  • O NAS
  • Redakcja
  • Call for papers
  • Kontakt

© 2019 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.