Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady

Bądź z nami na bieżąco!

Najnowsze artykuły

  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”] 30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda] 15 stycznia 2020
  • Antoni Wit wraca do Mahlera 20 grudnia 2019

Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady
Muzyka,

„Warszawska Jesień” z Langiem, Esslem i Hauf

by Redakcja12 września 2019no comment
Grafika 62. "Warszawskiej Jesieni" 2019

Grafika 62. "Warszawskiej Jesieni" 2019

Przed nami kolejna odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej. „Warszawska Jesień” w tym roku gości austriacką śpiewaczkę i prezentuje dwa dzieła kompozytorskie.

Austriacki akcent tegorocznej edycji jest skromny, ale warto na niego zwrócić szczególną uwagę. Utwory, które zostaną zaprezentowane w Austriackim Forum Kultury zostaną wykonane przed polską publicznością po raz pierwszy.

Algorytm i powtórzenie

Usłyszymy utwór Bernharda Langa – Epilog. Na zeszłorocznym festiwalu publiczność miała okazję zapoznać się z jego dwoma dziełami: DW28 – Loops for Davies oraz DW 29 – Loops for Paweł Szymański. Bernhard Lang jest austriackim kompozytorem, performerem i autorem projektów audiowizualnych urodzonym w Linz. Szkolił się w klasie kompozycji jazzowej. W międzyczasie uczęszczał również na kursy z filozofii i filologii germańskiej. Koncertował z zespołem jazzowym Erich Zann Septett. Współpracował m.in. z Andrzejem Dobrowolskim.

Debiutem muzycznym w Polsce będzie mógł pochwalić się Karlheinz Essl, austriacki kompozytor specjalizujący się w muzyce algorytmicznej i serialnej. Swoją muzyczną przygodę rozpoczął na Wiener Musikhochschule. Po ukończeniu studiów grywał w kameralnych zespołach jazzowych. Gdy w 1983 roku London Symphony Orchestra wykonała w Wiedniu Orchesterstücke op. 6 Antona Weberna, wiedział, że musi sięgnąć po zupełnie inne formy wyrazu artystycznego. Tak rozpoczął swoją improwizatorską przygodę z muzyką elektroakustyczną. Podczas festiwalu swoje prawykonanie będzie miało dzieło Partikel-Bewegungen.

Na akordeon i głos

Wykonawcami utworów będą Krassimir Sterev, bułgarski akordeonista zdobywający doświadczenie muzyczne m.in. w Grazu, oraz Anna Clare Hauf, austriacka mezzosopranistka, która do Polski wraca w tym roku już po raz drugi. Jej możliwości lokalne mieli okazję usłyszeć w lipcu uczestnicy IX Festiwalu Muzyki Efemerycznej w Sokołowsku. Hauf odznacza się zamiłowaniem do muzyki współczesnej, zarówno w kontekście operowym, jak i koncertowym. Jej liczne kolaboracje z tej dziedziny obejmują produkcje Neue Oper w Wiedniu, a ostatnio Paradise reloaded (Lilith) Pétera Eötvösa oraz produkcje Klangforum Wien. Recital odbędzie się 28 września o godz. 17.00 w Austriackim Forum Kultury.

hauf warszawska jesień

Anna Clare Hauf | fot. annaclarehauf.at

W Austriackim Forum Kultury odbywać się będą również tradycyjne spotkania z kompozytorami biorącymi udział w „Warszawskiej Jesieni” oraz warsztaty kompozytorskie z Magdaleną Długosz (21 września), Zygmuntem Krauzem (22 września), Nielsem Ronsholdtem (23 września) i Cathy van Eck (27 września).

Unoszący się festiwal

62„Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń, 29 w paśmie głównym, 2 w ramach „Warszawskiej Jesieni Klubowo”, 7 „Małej Warszawskiej Jesieni” oraz kilkanaście wydarzeń towarzyszących. Głównym motywem tegorocznej edycji jest pneuma – realność poszerzona – muzyka współczesna wobec transcendencji i doświadczania tajemnicy i nadzwyczajności. Termin „pneuma” kojarzy się m.in. z powietrzem i jego poruszeniami otwierającymi nas na różnorodne symbole i metafory, jak tchnienie, ruch, wiatr dziejów i historii. Powietrze jako ośrodek dźwięku, w którym dźwięk rodzi się i przenosi. W śpiewie, mowie, organach, portatywie, akordeonie, innych instrumentach dętych i obiektofonach. W czasie festiwalu będzie dużo muzyki „z powietrza”. Zarówno z racji na powietrzne źródła dźwięku jak i powietrzne, przestrzenne i naturalistyczne konotacje.

Festiwal odbędzie się w dniach 21 – 28 września 2019 r. w dziesięciu różnych lokalizacjach.

logotyp warszawska jesień

anna clare haufbernhard langkarlheinz esslmuzyka austriackamuzyka współczesnawarszawska jesień 2019
Poprzednie

Kafka bez prawa głosu [„Ostatni proces Kafki” Recenzja]

12 września 2019
Następne

Albrecht Dürer w Albertina Museum

20 września 2019

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Zainstagramuj się!

austriartpl

The first Polish online magazine on Austrian culture 🇦🇹 Catch a glimpse at the (un)known facts and figures 🤗 #austriartpl

Instagram post 2285847955801296003_13484373947 🐥 #zostańwdomu Przesyłamy Wam najserdeczniejsze życzenia spokoju i zdrowia na te Święta! Obyśmy już wkrótce mogli dumać na zielonej trawce jak ci zakochani z pocztówki 🌼

#wielkanoc2020 #easter2020 #ostern2020 #austriartpl #loveaustria #stayhome #bleibzuhause #familytime #relaxtime
Instagram post 2274016222709735075_13484373947 #zostańwdomu #bleibzuhause 
How are you, guys? We're diving into Daniel Kehlmann's novel "Die Vermessung der Welt" 🤓 Any extra reading suggestions? Share it with us!

#readingtime📚 #austriartpl #literaturaaustriacka #bookworm #bookstagrampl #czytambolubie #staysafe #readinggoodies #książkoholik #loveaustria
Instagram post 2269993397166442036_13484373947 📘 Pani Justyna Sobolewska @sobolewskaj dziś wspomina Rilkego. My Światowy Dzień Poezji chcemy uczcić wierszem Else Lasker-Schüler. Niech da nam wytchnienie.

World Poetry Day 2020. Else Lasker-Schüler translated by Wanda Markowska. Give us a rest ❤ #currentlyreading

#poetryoftheday #elselaskerschüler #poem #wierszempisane #dzieńpoezji #czytamcodziennie #kochamypoezję #womanpoetry #womanpower #kobietypiszą #gedichtdestages #deutschegedichte #austriartpl #classicpoetry #worldpoetryday
Instagram post 2261748977057073683_13484373947 Drodzy czytelnicy, krótka informacja: książka znaleziona na jednym z mokotowskich śmietników, gdzieś między plastikiem a bioodpadami. Spacerujcie uważnie 😊 "FRANZ KAFKA. KOSZMAR ROZUMU" Ernsta Pawla. ❤

#franzkafka #garbage #booklovers #bookstagrampl #bookworm #czytambolubie #proza #wielcypisarze #bestwriters #bestfindings
Instagram post 2250334328549870967_13484373947 Oto i on. Znaleziony na Wielkim Antykwariacie Warszawskim w @kinoiluzjon. Wolfgang Georg Fischer. Dobra niedziela z serią "Nike" 👈 @wydawnictwoczytelnik

#wgfischer #bookstagrampl #bookworm #literaturaaustriacka #bestbooks #czytamy2020 #fleamerket #bookmarket #usedbooks #czytelnik
Instagram post 2249407981229149438_13484373947 📘 Claudio Magrisa przedstawiać nie trzeba. Habsburgów również. Czym jest mit wyjaśniać nie trzeba. Co jednak, gdy powyższe elementy złożymy w jedną całość? 〰️ "Mit Habsburski" jest przede wszystkim historią owej miłości do porządku i zatrzymuje się, być może z przesadą dyskrecją, na progu odkrycia chaosu. [...] Mit błyszczy tylko wtedy, kiedy ulega demistyfikacji jego urok rodem z kartonowych dekoracji. 〰️ Tymi słowami Claudio Magris wprowadza czytelnika do trzeciego wydania książki "Mit Habsburski w literaturze austriackiej moderny" - tomu, którym i my właśnie możemy się cieszyć. Swój debiut dzieło miało w 1963 roku. Jak wygląda austriackie "zawieszenie w powietrzu" sprzed 57 laty? Czy tezy Magrisa przetrwały próbę czasu?

Już w najbliższy czwartek, 27 lutego o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury, spróbujemy wszyscy na to pytanie odpowiedzieć. @afkwaw

Nasz "Mit..." na tle plakatu Jakuba Zasady (2019) 😍

#claudiomagris #mithabsburski #bookstagrampl #bookworm #czytanietopasja #afkwaw #austriartpl #spotkanieliterackie #weekendvibes #czytamy2020
Śledź nas na Insta!
This error message is only visible to WordPress admins
This endpoint has been retired

Najnowsze artykuły

  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    15 stycznia 2020
  • Antoni Wit wraca do Mahlera

    Antoni Wit wraca do Mahlera

    20 grudnia 2019
  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    7 grudnia 2019
  • Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    4 grudnia 2019
  • Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    2 grudnia 2019
  • Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    29 listopada 2019
  • Tydzień Kultury Austriackiej w Gdańsku

    Tydzień Kultury Austriackiej w Gdańsku

    29 listopada 2019

Tagi

3 tage in quiberon austriacka kinematografia austriackie forum kultury austriacki jazz beethoven dramaturgia austriacka elfriede jelinek etiuda&anima festiwal nowe horyzonty filharmonia narodowa film austriacki film dokumentalny franz kafka georg trakl gustav mahler heldenplatz horyzonty trakla joseph haydn kinematografia austriacka kino austriackie kino europejskie literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów poezja austriacka rechnitz ruth beckermann styx teatr austriacki teatr jaracza w łodzi thomas bernhard walc waldheima waldheims walzer warszawski festiwal filmowy western wolfgang amadeusz mozart zielone kłamstwa z miłości
  • O NAS
  • Redakcja
  • Call for papers
  • Kontakt

© 2019 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.