Przed nami kolejna odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej. „Warszawska Jesień” w tym roku gości austriacką śpiewaczkę i prezentuje dwa dzieła kompozytorskie.
Austriacki akcent tegorocznej edycji jest skromny, ale warto na niego zwrócić szczególną uwagę. Utwory, które zostaną zaprezentowane w Austriackim Forum Kultury zostaną wykonane przed polską publicznością po raz pierwszy.
Algorytm i powtórzenie
Usłyszymy utwór Bernharda Langa – Epilog. Na zeszłorocznym festiwalu publiczność miała okazję zapoznać się z jego dwoma dziełami: DW28 – Loops for Davies oraz DW 29 – Loops for Paweł Szymański. Bernhard Lang jest austriackim kompozytorem, performerem i autorem projektów audiowizualnych urodzonym w Linz. Szkolił się w klasie kompozycji jazzowej. W międzyczasie uczęszczał również na kursy z filozofii i filologii germańskiej. Koncertował z zespołem jazzowym Erich Zann Septett. Współpracował m.in. z Andrzejem Dobrowolskim.
Debiutem muzycznym w Polsce będzie mógł pochwalić się Karlheinz Essl, austriacki kompozytor specjalizujący się w muzyce algorytmicznej i serialnej. Swoją muzyczną przygodę rozpoczął na Wiener Musikhochschule. Po ukończeniu studiów grywał w kameralnych zespołach jazzowych. Gdy w 1983 roku London Symphony Orchestra wykonała w Wiedniu Orchesterstücke op. 6 Antona Weberna, wiedział, że musi sięgnąć po zupełnie inne formy wyrazu artystycznego. Tak rozpoczął swoją improwizatorską przygodę z muzyką elektroakustyczną. Podczas festiwalu swoje prawykonanie będzie miało dzieło Partikel-Bewegungen.
Na akordeon i głos
Wykonawcami utworów będą Krassimir Sterev, bułgarski akordeonista zdobywający doświadczenie muzyczne m.in. w Grazu, oraz Anna Clare Hauf, austriacka mezzosopranistka, która do Polski wraca w tym roku już po raz drugi. Jej możliwości lokalne mieli okazję usłyszeć w lipcu uczestnicy IX Festiwalu Muzyki Efemerycznej w Sokołowsku. Hauf odznacza się zamiłowaniem do muzyki współczesnej, zarówno w kontekście operowym, jak i koncertowym. Jej liczne kolaboracje z tej dziedziny obejmują produkcje Neue Oper w Wiedniu, a ostatnio Paradise reloaded (Lilith) Pétera Eötvösa oraz produkcje Klangforum Wien. Recital odbędzie się 28 września o godz. 17.00 w Austriackim Forum Kultury.
W Austriackim Forum Kultury odbywać się będą również tradycyjne spotkania z kompozytorami biorącymi udział w „Warszawskiej Jesieni” oraz warsztaty kompozytorskie z Magdaleną Długosz (21 września), Zygmuntem Krauzem (22 września), Nielsem Ronsholdtem (23 września) i Cathy van Eck (27 września).
Unoszący się festiwal
62„Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń, 29 w paśmie głównym, 2 w ramach „Warszawskiej Jesieni Klubowo”, 7 „Małej Warszawskiej Jesieni” oraz kilkanaście wydarzeń towarzyszących. Głównym motywem tegorocznej edycji jest pneuma – realność poszerzona – muzyka współczesna wobec transcendencji i doświadczania tajemnicy i nadzwyczajności. Termin „pneuma” kojarzy się m.in. z powietrzem i jego poruszeniami otwierającymi nas na różnorodne symbole i metafory, jak tchnienie, ruch, wiatr dziejów i historii. Powietrze jako ośrodek dźwięku, w którym dźwięk rodzi się i przenosi. W śpiewie, mowie, organach, portatywie, akordeonie, innych instrumentach dętych i obiektofonach. W czasie festiwalu będzie dużo muzyki „z powietrza”. Zarówno z racji na powietrzne źródła dźwięku jak i powietrzne, przestrzenne i naturalistyczne konotacje.
Festiwal odbędzie się w dniach 21 – 28 września 2019 r. w dziesięciu różnych lokalizacjach.