Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady

Bądź z nami na bieżąco!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie 20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”] 30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda] 15 stycznia 2020

Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady
Film,

Austriackie widoki | 18. MFF Nowe Horyzonty

by Redakcja25 lipca 2018no comment
Plakat 18. MFF Nowe Horyzonty

Plakat 18. MFF Nowe Horyzonty

Na tegorocznym 18. MFF Nowe Horyzonty zobaczymy pięć produkcji lub koprodukcji austriackich. Po raz kolejny organizatorzy festiwalu serwuję nam wielką, kinową ucztę, w tym roku pod hasłem „Kino, sztuka wyjścia”.

W tym roku pięć obrazów austriackich zapewni moc filmowych wrażeń, z czego jedna produkcja jest w pełni autorskim projektem znad Dunaju. Kino awangardowe, biograficzne, lokalne – nie sposób ich pominąć m.in. ze względu na świetną operatorkę, poruszające scenariusze, wybitne portrety czy eksperymentalne rozwiązania wizualno-dźwiękowe.

Gwiaździsta noc spogląda na filmowych bohaterów od samych początków kina. Austriacki artysta Johann Lurf układa ujęcia nocnego nieba chronologicznie, tworząc niezwykły atlas gwiazd. Jego koronkowy film jest niezwykłą podróżą przez czasoprzestrzeń. Reżyser pokazuje fiksację kina na punkcie kosmosu i wachlarz emocji, jakie wzbudzał on w bohaterach i widzach: od lęku i zachwytu w pierwszych niemych filmach, przez nadzieję i arogancką butę zdobywców kosmosu, po melancholię. Prezentowanym konstelacjom towarzyszą oryginalne ścieżki dźwiękowe: ambientowe szumy, wielkie partie orkiestrowe oraz pedantyczne wyjaśnienia i marzycielskie spekulacje. Filmowa noc jest wypełniona wieloma językami, perspektywami, nadziejami. Spojrzenie w niebo przywołuje najpiękniejsze i najsmutniejsze momenty w historii kina, jest symfonią nocnych lęków i nadziei ludzkości. ★ to film dla niepoprawnych marzycieli, astrologów amatorów i zakochanych. Na tegorocznym Diagonale 2018 otrzymał główną nagrodę za Najlepszy film eksperymentalny.

★ (2017) | film eksperymentalny | reż. Johann Lurf | 90’ | Austria

Rieke wyrusza w samotny rejs po Atlantyku. Czas upływa jej na wykonywaniu powtarzalnych czynności w kojącej ciszy. Ale gdy natrafia na tonącą łódkę pełną wyczerpanych uchodźców, musi szybko podjąć decyzję, która przesądzi o ludzkim życiu. Sytuacja jest poważna, bowiem nikt inny nie zamierza im pomóc. Nie trwoniąc słów, Wolfgang Fischer sięga po przeszłość, by zmierzyć się z teraźniejszością. Grecki mit o rzece Styks, przez którą musiała przeprawić się dusza każdej zmarłej osoby, pozwala mu opowiedzieć o kryzysie uchodźców. Odkąd rozpocząłem pracę nad tym filmem, życie straciło już 20 000 ludzi. Mimo to zupełnie nic się nie zmieniło i wciąż nie oferuje się żadnych konkretnych rozwiązań – przyznał po premierze Styksu w Berlinie, skąd film wrócił z kilkoma nagrodami. Nie odwracając wzroku od tragedii tylu ludzie, austriacki reżyser nie pozwala sobie na publicystyczny ton. Aby powiedzieć coś istotnego, najwyraźniej czasem nie trzeba nawet otwierać ust.

Styx (2017) | dramat | reż. Wolfgang Fischer | 93’ | Niemcy, Austria| MFF w Berlinie 2018 – Label Europa Cinemas, Nagroda Jury Ekumenicznego

Akcja Westernu – zwycięzcy zeszłorocznego konkursu Nowe Horyzonty – rozgrywa się nie tylko na pograniczu bułgarsko-greckim, ale i na pograniczu dwóch obcych światów: lokalnych wieśniaków i niemieckich robotników budujących na zapadłej prowincji infrastrukturę. Pośród idyllicznych pejzaży, pod uderzającym do głów słońcem toczy się podszyta lękiem gra o dominację. Współprodukowany przez Maren Ade (Toni Erdmann) film ma charyzmatycznego bohatera, dawnego najemnego żołnierza Meinharda (naturszczyk Meinhard Neumann emanuje urokiem dawnych hollywoodzkich gwiazd) dokonującego plemiennej zdrady –wybiera bowiem towarzystwo pogardzanych miejscowych, czego nie mogą mu wybaczyć koledzy z budowy. Grisebach buduje napięcie, rozsnuwa nici kulturowych i emocjonalnych zależności, portretuje męskie rytuały, stawia pytania o tożsamość. Zgodnie z tytułem przywołuje konwencję westernu, w którym Bułgarzy są Indianami, Niemcy – kowbojami, pejzaże Południa – Dzikim Zachodem, a wąsaty Meinhard – samotnym jeźdźcem. Tak filmować mężczyzn potrafili dotąd tylko John Ford i Claire Denis.

Western (2017) | dramat | reż. Valeska Griesebach | 119’ | Niemcy, Bułgaria, Austria | MFF Nowe Horyzonty 2017 – Grand Prix, nagroda FIPRESCI; Seville European Film Festival 2017 – Grand Jury Award; Mar del Plata Film Festival 2017 – najlepszy reżyser

Najsłynniejsza irańska artystka Shirin Neshat opowiada o legendarnej egipskiej piosenkarce. Jej szkatułkowy, zmysłowy film jest w równym stopniu biografią Oum Kulthum co autobiografią samej Neshat. Pokazuje wspólnotę doświadczeń artystek w męskim świecie sztuki: negocjacje między życiem prywatnym a karierą, zderzenie nowoczesności z lokalną tradycją. Oum Kulthum była legendarną egipską diwą, którą ubóstwiał cały świat arabski. Od lat 20. do 70. sprzedała miliony płyt. Pochodziła z bardzo skromnej rodziny, a śpiewała dla największych, była symbolem emancypacji i wzorem nowoczesnej arabskiej kobiety. Lata jej największej sławy zbiegły się z intensywnym rozwojem całego Egiptu. Aby opowiedzieć o podwójnym życiu Oum Kulthum, Neshat sięga po formułę filmu w filmie. Tworzy dodatkową postać, irańskiej reżyserki na wygnaniu, która ma nakręcić biografię słynnej Egipcjanki. Wprowadzając do fabuły swoje alter ego, artystka podkreśla symetrie między postaciami i wątkami. Jednak nic na świecie nie jest identyczne i szczeliny w siatce lustrzanych odbić dodatkowo niuansują ten przemyślany koncept biograficzny – zawieszony między rzeczywistością a fikcją.

Szukając Oum Kulthum (2017) | film biograficzny | reż. Shirin Neshat, Shoja Azari |  90’ | Niemcy, Austria, Włochy, Maroko

Ulubieniec publiczności Martin Šulík powraca z filmem, który okazał się rewelacją tegorocznego Berlinale. W Tłumaczu słowacki reżyser opowiada historię przedstawiciela tytułowej profesji (Jiří Menzel) pragnącego poznać tajemnice przeszłości swojej rodziny. W trakcie poszukiwań mężczyzna musi skonfrontować się z bolesnymi wspomnieniami z okresu II wojny światowej i trafia na ślad Austriaka Georga (znany z Toniego Erdmanna Peter Simonischek), który skrywa pewien mroczny sekret. Choć spotkanie obu bohaterów upływa początkowo w atmosferze goryczy i nieufności, z biegiem czasu wytwarza się między nimi specyficzna więź. Tłumacz jest jedyną w swoim rodzaju mieszanką kina drogi i opowieści o niełatwej męskiej przyjaźni, pełnej typowego dla Šulíka ciepła. Przy okazji film słowackiego mistrza stanowi dowód na to, że nawet o najboleśniejszych emocjach da się mówić w sposób pozbawiony zadęcia i z domieszką absurdalnego humoru.

Tłumacz (2018) | dramat | reż. Martin Šulík | 113’ | Słowacja, Czechy, Austria

W tegorocznym programie nie zabraknie najważniejszych tytułów ze światowych festiwali. Będzie można zobaczyć m.in. laureata Złotego Niedźwiedzia na Berlinale – Touch Me Not Adiny Pintille, zdobywcę Złotej Palmy w Cannes – Shoplifters Hirokazu Koreedy oraz nagrodzoną za najlepszy debiut na tym samym festiwalu Girl Lukasa Dhonta. We Wrocławiu zostaną pokazane najnowsze dzieła dwóch prowokatorów: Dom, który zbudował Jack (The House That Jack Built) Larsa von Triera oraz Climax Gaspara Noé.


Więcej szczegółów i program festiwalu znaleźć można na stronie 18. MFF Nowe Horyzonty. Daty i godziny seansów powyższych filmów znajdują się w „Kalendarzu wydarzeń” w naszym magazynie.


Opisy filmów przygotowały kolejno Ewa Szabłowska, Małgorzata Sadowska, Marta Bałaga, Ewa Szabłowska, Piotr Czerkawski (Kino na granicy) | 18. MFF Nowe Horyzonty

festiwal nowe horyzontyfilm austriackijohann lurfkinematografia austriackasternstyxtłumaczwestern
Poprzednie

Trzy dni to za mało [„3 dni w Quiberon” Recenzja]

19 lipca 2018
Następne

Giganci w nowych odsłonach | Chopin i jego Europa

6 sierpnia 2018

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Zainstagramuj się!

Instagram post 2285847955801296003_13484373947 🐥 #zostańwdomu Przesyłamy Wam najserdeczniejsze życzenia spokoju i zdrowia na te Święta! Obyśmy już wkrótce mogli dumać na zielonej trawce jak ci zakochani z pocztówki 🌼

#wielkanoc2020 #easter2020 #ostern2020 #austriartpl #loveaustria #stayhome #bleibzuhause #familytime #relaxtime
Instagram post 2274016222709735075_13484373947 #zostańwdomu #bleibzuhause 
How are you, guys? We're diving into Daniel Kehlmann's novel "Die Vermessung der Welt" 🤓 Any extra reading suggestions? Share it with us!

#readingtime📚 #austriartpl #literaturaaustriacka #bookworm #bookstagrampl #czytambolubie #staysafe #readinggoodies #książkoholik #loveaustria
Instagram post 2269993397166442036_13484373947 📘 Pani Justyna Sobolewska @sobolewskaj dziś wspomina Rilkego. My Światowy Dzień Poezji chcemy uczcić wierszem Else Lasker-Schüler. Niech da nam wytchnienie.

World Poetry Day 2020. Else Lasker-Schüler translated by Wanda Markowska. Give us a rest ❤ #currentlyreading

#poetryoftheday #elselaskerschüler #poem #wierszempisane #dzieńpoezji #czytamcodziennie #kochamypoezję #womanpoetry #womanpower #kobietypiszą #gedichtdestages #deutschegedichte #austriartpl #classicpoetry #worldpoetryday
Instagram post 2261748977057073683_13484373947 Drodzy czytelnicy, krótka informacja: książka znaleziona na jednym z mokotowskich śmietników, gdzieś między plastikiem a bioodpadami. Spacerujcie uważnie 😊 "FRANZ KAFKA. KOSZMAR ROZUMU" Ernsta Pawla. ❤

#franzkafka #garbage #booklovers #bookstagrampl #bookworm #czytambolubie #proza #wielcypisarze #bestwriters #bestfindings
Instagram post 2250334328549870967_13484373947 Oto i on. Znaleziony na Wielkim Antykwariacie Warszawskim w @kinoiluzjon. Wolfgang Georg Fischer. Dobra niedziela z serią "Nike" 👈 @wydawnictwoczytelnik

#wgfischer #bookstagrampl #bookworm #literaturaaustriacka #bestbooks #czytamy2020 #fleamerket #bookmarket #usedbooks #czytelnik
Instagram post 2249407981229149438_13484373947 📘 Claudio Magrisa przedstawiać nie trzeba. Habsburgów również. Czym jest mit wyjaśniać nie trzeba. Co jednak, gdy powyższe elementy złożymy w jedną całość? 〰️ "Mit Habsburski" jest przede wszystkim historią owej miłości do porządku i zatrzymuje się, być może z przesadą dyskrecją, na progu odkrycia chaosu. [...] Mit błyszczy tylko wtedy, kiedy ulega demistyfikacji jego urok rodem z kartonowych dekoracji. 〰️ Tymi słowami Claudio Magris wprowadza czytelnika do trzeciego wydania książki "Mit Habsburski w literaturze austriackiej moderny" - tomu, którym i my właśnie możemy się cieszyć. Swój debiut dzieło miało w 1963 roku. Jak wygląda austriackie "zawieszenie w powietrzu" sprzed 57 laty? Czy tezy Magrisa przetrwały próbę czasu?

Już w najbliższy czwartek, 27 lutego o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury, spróbujemy wszyscy na to pytanie odpowiedzieć. @afkwaw

Nasz "Mit..." na tle plakatu Jakuba Zasady (2019) 😍

#claudiomagris #mithabsburski #bookstagrampl #bookworm #czytanietopasja #afkwaw #austriartpl #spotkanieliterackie #weekendvibes #czytamy2020
Więcej i więcej... Śledź nas na Insta!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie

    Tadeusz Rittner | Moje życie

    20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    15 stycznia 2020
  • Antoni Wit wraca do Mahlera

    Antoni Wit wraca do Mahlera

    20 grudnia 2019
  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    7 grudnia 2019
  • Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    4 grudnia 2019
  • Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    2 grudnia 2019
  • Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    29 listopada 2019

Tagi

3 tage in quiberon austriacka kinematografia austriackie forum kultury austriacki jazz beethoven dramaturgia austriacka elfriede jelinek etiuda&anima festiwal nowe horyzonty filharmonia narodowa film austriacki film dokumentalny franz kafka georg trakl gustav mahler heldenplatz horyzonty trakla joseph haydn kinematografia austriacka kino austriackie kino europejskie literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów poezja austriacka rechnitz ruth beckermann styx teatr austriacki teatr jaracza w łodzi thomas bernhard walc waldheima waldheims walzer warszawski festiwal filmowy western wolfgang amadeusz mozart zielone kłamstwa z miłości
  • O NAS
  • Redakcja
  • Call for papers
  • Kontakt

© 2019 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.