Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady

Bądź z nami na bieżąco!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie 20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”] 30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda] 15 stycznia 2020

Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady
Film, Recenzje,

Jedno drobne pragnienie [„Siebzehn” Recenzja]

by Szymon Pietrzak10 czerwca 2018no comment
"Siebzehn" (2017) / reż. Monja Art

"Siebzehn" (2017) / reż. Monja Art

Reżyserski debiut Monji Art Siebzehn pokazuje młodzieńcze uczucia inspirowane twórczością Marcela Prousta. Kanwą filmu są miłosne trójkąty oraz problemy z cielesnością i dorastaniem. Dzieło otrzymało w tym roku główną nagrodę na Festiwalu Filmowym Max Ophüls w niemieckim Saarbrücken.

Paula ma siedemnaście lat, mieszka oraz chodzi do szkoły w małej wsi pod Wiedniem i właśnie przeżywa swoją pierwszą miłość. Obiektem westchnień jest jej koleżanka z klasy, Charlotte, żyjąca pozornie w szczęśliwym związku z chłopakiem. A jednak to Paula skrycie zaprząta jej myśli. Uczniowie na jednej z przerw zastanawiają się, czy poza seksem istnieje również miłość, nie wiedząc, jak ta miłość powinna wyglądać. Homoseksualizm nie jest tu tematem tabu, bowiem reżyserce udaje się przede wszystkim uchwycić buzujące w powietrzu emocje, a poczucie wyobcowania bohaterów pokazać jako coś niekoniecznie wynikającego z problemów z ich orientacją.

Pokazując całe spektrum zmagań z codziennością, austriacka reżyserka nie faworyzuje żadnego problemu – każdy aspekt traktuje na równi. Sytuacja Pauli nie jest łatwa. W domu rodzinnym mieszka tylko z upośledzonym ojcem i starszą siostrą, której egoizm i beztroska zmuszają bohaterkę do samotnej opieki nad tatą. Ale akceptuje swoją sytuację, obracając ją co jakiś czas w żart: Utknęłam w tej dziurze; muszę zająć się ojcem. Mój francuski w niczym tu nie pomoże.

Monja Art kreuje filmowe postaci nad wyraz subtelnie. Doskonale orientuje się w świecie kobiet, a co najważniejsze – rozumie je i czuje. Tworzy również przekonującą historię o mężczyznach – sprawia, że dostrzegamy całą głębię opowiadanej w Siebzehn męskiej perspektywy. W świecie Pauli, mimo zmarginalizowanej roli ojca, nie brakuje różnego typu mężczyzn. Dwóch, zabiegających o nią kolegów ze szkoły, wydają się być z zupełnie innego świata. Jeden z nich jest silnym introwertykiem, drugi zaś to bezpretensjonalny macho. I choć dziewczyna na chwilę zbliży się do pierwszego, to żaden z nich nie odciągnie skutecznie jej myśli od Charlotte.

W bałaganie uczuć pojawi się jednak osoba, rzekłbym nawet naturalnie, która w zdecydowany sposób wpłynie na wybory Pauli. Ale nie będę zdradzać szczegółów. Chcę jednak wspomnieć o jeszcze jednym ważnym zabiegu, mianowicie o braku przedramatyzowanych scen rywalizacji. Owszem, w szkole tworzą się zwyczajne grupki znajomych. Szkolne podziały nie stoją jednak na przeszkodzie temu, by wraz ze wsparciem i zrozumieniem przyjaciół Paula poszukiwała siebie.

Na szczególną uwagę w filmie zasługuje rola nauczyciela języka francuskiego. Jego przedmiot nie cieszy się zainteresowaniem uczniów, a on sam jest osobą wycofaną. Tym wyrazistszy staje się jego stosunek do Pauli. Gdy dostrzega jej talent i oferuje jej udział w olimpiadzie językowej, nie potrafi mówić bezpośrednio do niej – jąka się i zagubiony rozgląda się po sali. Jego postać jest jednak kluczowa w zrozumieniu wymowy filmu. Gdy pyta główną bohaterkę o prozę Marcela Prousta, Paula popisuje się nie tylko świetną znajomością języka, ale przede wszystkim mistrzowskim zrozumieniem proustowskiej miłości, a raczej rządzącej nią zazdrości.

Dostajemy więc film pełen niejednoznacznych sytuacji. Bohaterowie, mimo że mieszkają na austriackiej prowincji, nie chcą z niej uciekać. Tak samo nie chcą uciekać przed swoją tożsamością i rodzącą się świadomością uczuć. Konfrontują się z nią, sprawiając ból sobie i innym, niszcząc zbudowane mosty, ale i budując nowe. Oferują sobie nawzajem specyficzną otwartość – zupełnie tak, jakby poszukiwanie miłości było sprawą łączącą odległe od siebie światy – ponad podziałami.

Monja Art opowiada historie bardzo konsekwentnie. Tak jak nie ujawnia kwintesencji problemu na samym początku filmu, tak nie udziela jednoznacznej odpowiedzi na końcu. Wszystko to prowadzi do jednej konkluzji: dorastanie to proces, którego nie jesteśmy w stanie w pełni kontrolować. Obraz austriackiej reżyserki pokazuje nam, że z uczuciami trzeba się konfrontować, zwłaszcza, że tylko raz ma się siedemnaście lat.


Film Siebzehn można zobaczyć na platformie OUTFILM.PL


104 min / Austria (2017) / reż. Monja Art / Max Ophüls Filmfestival: Główna Nagroda

austriacka kinematografiafilm austriackihomoseksualizmkino austriackielgbtmonja artsiebzehn
Poprzednie

Kieślowski bez refleksji [„Die Zehn Gebote” Recenzja]

31 maja 2018
Następne

28. Festiwal Mozartowski w Warszawie

13 czerwca 2018

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Zainstagramuj się!

Instagram post 2285847955801296003_13484373947 🐥 #zostańwdomu Przesyłamy Wam najserdeczniejsze życzenia spokoju i zdrowia na te Święta! Obyśmy już wkrótce mogli dumać na zielonej trawce jak ci zakochani z pocztówki 🌼

#wielkanoc2020 #easter2020 #ostern2020 #austriartpl #loveaustria #stayhome #bleibzuhause #familytime #relaxtime
Instagram post 2274016222709735075_13484373947 #zostańwdomu #bleibzuhause 
How are you, guys? We're diving into Daniel Kehlmann's novel "Die Vermessung der Welt" 🤓 Any extra reading suggestions? Share it with us!

#readingtime📚 #austriartpl #literaturaaustriacka #bookworm #bookstagrampl #czytambolubie #staysafe #readinggoodies #książkoholik #loveaustria
Instagram post 2269993397166442036_13484373947 📘 Pani Justyna Sobolewska @sobolewskaj dziś wspomina Rilkego. My Światowy Dzień Poezji chcemy uczcić wierszem Else Lasker-Schüler. Niech da nam wytchnienie.

World Poetry Day 2020. Else Lasker-Schüler translated by Wanda Markowska. Give us a rest ❤ #currentlyreading

#poetryoftheday #elselaskerschüler #poem #wierszempisane #dzieńpoezji #czytamcodziennie #kochamypoezję #womanpoetry #womanpower #kobietypiszą #gedichtdestages #deutschegedichte #austriartpl #classicpoetry #worldpoetryday
Instagram post 2261748977057073683_13484373947 Drodzy czytelnicy, krótka informacja: książka znaleziona na jednym z mokotowskich śmietników, gdzieś między plastikiem a bioodpadami. Spacerujcie uważnie 😊 "FRANZ KAFKA. KOSZMAR ROZUMU" Ernsta Pawla. ❤

#franzkafka #garbage #booklovers #bookstagrampl #bookworm #czytambolubie #proza #wielcypisarze #bestwriters #bestfindings
Instagram post 2250334328549870967_13484373947 Oto i on. Znaleziony na Wielkim Antykwariacie Warszawskim w @kinoiluzjon. Wolfgang Georg Fischer. Dobra niedziela z serią "Nike" 👈 @wydawnictwoczytelnik

#wgfischer #bookstagrampl #bookworm #literaturaaustriacka #bestbooks #czytamy2020 #fleamerket #bookmarket #usedbooks #czytelnik
Instagram post 2249407981229149438_13484373947 📘 Claudio Magrisa przedstawiać nie trzeba. Habsburgów również. Czym jest mit wyjaśniać nie trzeba. Co jednak, gdy powyższe elementy złożymy w jedną całość? 〰️ "Mit Habsburski" jest przede wszystkim historią owej miłości do porządku i zatrzymuje się, być może z przesadą dyskrecją, na progu odkrycia chaosu. [...] Mit błyszczy tylko wtedy, kiedy ulega demistyfikacji jego urok rodem z kartonowych dekoracji. 〰️ Tymi słowami Claudio Magris wprowadza czytelnika do trzeciego wydania książki "Mit Habsburski w literaturze austriackiej moderny" - tomu, którym i my właśnie możemy się cieszyć. Swój debiut dzieło miało w 1963 roku. Jak wygląda austriackie "zawieszenie w powietrzu" sprzed 57 laty? Czy tezy Magrisa przetrwały próbę czasu?

Już w najbliższy czwartek, 27 lutego o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury, spróbujemy wszyscy na to pytanie odpowiedzieć. @afkwaw

Nasz "Mit..." na tle plakatu Jakuba Zasady (2019) 😍

#claudiomagris #mithabsburski #bookstagrampl #bookworm #czytanietopasja #afkwaw #austriartpl #spotkanieliterackie #weekendvibes #czytamy2020
Więcej i więcej... Śledź nas na Insta!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie

    Tadeusz Rittner | Moje życie

    20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    15 stycznia 2020
  • Antoni Wit wraca do Mahlera

    Antoni Wit wraca do Mahlera

    20 grudnia 2019
  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    7 grudnia 2019
  • Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    4 grudnia 2019
  • Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    2 grudnia 2019
  • Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    29 listopada 2019

Tagi

3 tage in quiberon austriacka kinematografia austriackie forum kultury austriacki jazz beethoven dramaturgia austriacka elfriede jelinek etiuda&anima festiwal nowe horyzonty filharmonia narodowa film austriacki film dokumentalny franz kafka georg trakl gustav mahler heldenplatz horyzonty trakla joseph haydn kinematografia austriacka kino austriackie kino europejskie literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów poezja austriacka rechnitz ruth beckermann styx teatr austriacki teatr jaracza w łodzi thomas bernhard walc waldheima waldheims walzer warszawski festiwal filmowy western wolfgang amadeusz mozart zielone kłamstwa z miłości
  • O NAS
  • Redakcja
  • Call for papers
  • Kontakt

© 2019 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.