Blisko sześćdziesiąt wydarzeń muzycznych – spektakli operowych, koncertów symfonicznych, kameralnych i oratoryjnych. Recitale arii i pieśni. Muzyczne spotkania dla dzieci. Największe w Polsce Mozartowskie muzykowanie rozpoczyna się już w najbliższą sobotę!
O atrakcyjności tegorocznej edycji Festiwalu świadczą wielkie tuzy muzyki klasycznej. Bohaterką sobotniej, Wielkiej Gali Operowej, która zainauguruje Festiwal, będzie sopranistka Verónica Cangemi. Wraz z barytonem Arturem Jandą oraz Zespołem Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense – wykonają słynne mozartowskie arie i duety. Koncert poprowadzi brazylijski dyrygent — Josè Maria Florêncio. Mało kto wie, że ta dzisiaj uznawana za jeden z najlepszych głosów świata artystka, planowała zostać…wiolonczelistką. To na tym instrumencie Cangemi rozpoczynała muzyczną edukację, a po jej ukończeniu grała w Mendoza Symphony Orchestra. Po wygraniu Argentina National Singing Competition ostatecznie skupiła się na karierze śpiewaczki. Studiowała w londyńskiej Akademii Królewskiej u Heather Harper. Zdobyła pierwsze nagrody w Concurso Francisco Viñas w Barcelonie oraz Buenos Aires Mozart Competition. W Europie zadebiutowała w Armidzie w reżyserii Christopha Willibalda Glucka we współpracy z Les Musiciens du Louvre, pod dyrekcją samego Marca Minkowskiego. W czasie Gali Operowej otwierającej 28. Festiwal Mozartowski usłyszymy w wykonaniu Argentynki prawdziwe perły – arie i duety z oper Cosi fan tutte, Don Giovanni, Wesele Figara, Czarodziejski flet, Idomeneo. Nie zabraknie też mozartowskich uwertur.
Festiwal Mozartowski to tradycyjnie liczne spektakle operowe. W teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej wybrzmią Wesele Figara, Cosi fan tutte, Czarodziejski Flet, Łaskawość Tytusa i Uprowadzenie z seraju. W warszawskich kościołach rozbrzmiewać będzie mozartowska muzyka oratoryjna: Requiem, Msza c-moll i Msza Koronacyjna wraz z Vesperae solennes de confessore. Nie zabraknie również kameralistyki zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej. Na tegorocznej, festiwalowej mapie pojawia się nowe miejsce, Teatr Scena, w którym będą prezentowane pozycje adresowane do najmłodszych melomanów; znajdzie się tam również festiwalowy punkt informacyjny.
W czasie Festiwalu nie zabraknie koncertów w duchu wykonawstwa historycznego. Na fortepianie z epoki zagrają Hubert Rutkowski i Sijia Ma. Profesjonaliście od instrumentów dawnych z Musicae Antiquae Collegium Varsoviense wykonają prawdziwą mozartowską perłę – Gran Partitę na instrumenty dęte. Po koncercie odbędzie się spotkanie z instrumentalistami, w czasie którego będzie można poznać tajniki dawnych instrumentów dętych.
Bez wątpienia jedną z perełek festiwalowych będzie koncert w Zamku Królewskim, w czasie którego mistrza fortepianu, Charles Owen, artysta okrzyknięty przez prestiżowy Gramophone Magazine jednym z najwspanialszych wirtuozów swojej pokolenia, koncertujący w najbardziej prestiżowych salach świata oraz na brytyjskim dworze królewskim. W Warszawie wraz z artystami słynnego Kwartetu Camerata wykona mozartowskie dzieła dedykowane na ten instrumentalny skład.
Tegoroczny festiwal odwiedzi dwóch skrzypków, którzy od lat podbijają serca melomanów. Pierwszy z nich to Charlie Siem. Ma 32 lata i jest jednym z czołowych młodych skrzypków naszych czasów, muzykiem wszechstronnym, wskazywanym jako przykład wirtuoza XXI wieku. Jest również artystą niezwykle przebojowym, spontanicznością i naturalnością podbijającym serca publiczności – nie bez przyczyny niektórzy okrzyknęli go Nigelem Kennedym XXI wieku.
W Bazylice Archikatedralnej św. Jana w Warszawie z kolei zagra Giuliano Carmignola, artysta zaliczany jest do najwybitniejszych wirtuozów naszych czasów. Jego kariera rozpoczęła się na dobre w 1973, gdy zdobył nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Paganiniego w Genui. Po ukończeniu kursów mistrzowskich u Nathana Milsteina, Franco Gulli i Henryka Szerynga zaczął wykonywać największe dzieła skrzypcowe XIX i XX wieku pod batutami takich znamienitych dyrygentów jak Claudio Abbado, Eliahu Inbal, Peter Maag i Giuseppe Sinopoli. Wielu uznaje go za skrzypka kompletnego, pod tym względem najwybitniejszego obecnie wśród wirtuozów tego instrumentu. Jego interpretacje dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta sprawiły, że stał się artystą pożądanym przez menagerów festiwali muzycznych na całym świecie. Carmignola gra na dwu instrumentach: nadzwyczajnym Floreno Guidantus z 1739 oraz XVIII-wiecznym – będącym własnością Angelo Ephrikiana, wykonanym przez anonimowego lutnika.
Festiwal zwieńczy Gala finałowa w Teatrze Polskim z udziałem solistów: Joanny Freszel (sopran), Joanny Moskowicz (sopran), Iryny Zhytynskiej (mezzosopran), Jana Jakuba Monowida (kontratenor), Krystiana Adama Krzeszowiaka (tenor) i Artura Jandy (bas-baryton). Wystąpi również Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, zagra Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense – a koncert poprowadzi dyrygent Marcin Sompoliński.
Szczegółowy program Festiwalu znaleźć można na stronie Warszawskiej Opery Kameralnej.