Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady

Bądź z nami na bieżąco!

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie 20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”] 30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda] 15 stycznia 2020

Austriart

  • Literatura
  • Muzyka
  • Film
  • Teatr
  • Sztuki piękne
  • Filozofia
  • Recenzje
  • Wywiady
Muzyka, Recenzje,

Srebrny Chopin [Recenzja]

by Natalia Brzozowska18 sierpnia 2017no comment
Charles Richard-Hamelin podczas ostatniego etapu Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Montrealu (2012), fot. Antoine Santo

Charles Richard-Hamelin podczas ostatniego etapu Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Montrealu (2012), fot. Antoine Santo

Philippe’a Giusiano i Charlesa Richarda-Hamelina łączy srebrny medal Konkursu Chopinowskiego, dzieli jednak umiejętność tworzenia historii. Pierwszy z nich przedstawił nam opowiastkę, drugi zbudował pełnokrwistą opowieść.

Niedokończone dzieło Mozarta, przez przypadek odnalezione przez jego siostrę w 1806 roku, przesycone melancholią i posępnością z fanfarnym zakończeniem, jest jednym z popularniejszych dzieł fortepianowych Austriaka. III Fantazja fortepianowa (skomponowana w 1782 roku) zaskakuje swoją dychotomicznością; niemniej jednak to dzięki owej strukturze wykluczających wydawałoby się elementów tworzy kwintesencję „dzieła totalnego” (Gesamtkunstwerk), wprawiającego słuchacza w wszechogarniający wir wrażeń zmysłowych.

O Charlesie Richard-Hamelinie mówią wiele zdobyte przez niego wyróżnienia w prestiżowych konkursach. Jest zdobywcą srebrnego medalu XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina, II nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Montrealu oraz III nagrody za najlepsze wykonanie sonaty Beethovena na Międzynarodowym Konkursie w Seulu. Koncertuje z najlepszymi orkiestrami świata. Nic dziwnego. Jest pianistą, który oczarowuje perfekcją przygotowania oraz zmysłowością dźwięku. W Festiwalu Chopin i jego Europa bierze udział już po raz drugi. Rok temu zachwycił publiczność Rondami Beethovena. To jeden z nielicznych artystów fortepianowego kunsztu, który z dziecięcą naturalnością i szczerością wydobywa to, co w danej kompozycji najpiękniejsze. Wczorajszemu wykonaniu Mozartowskiej Fantazji d-moll, jak również Chopinowskim Impromptus nie można było odmówić symbolicznej i ekspresywnej trafności. Fantazja trawiła nas niezrozumiałą boleścią, impresje Chopina dawały poczucie siły intymnej fantazji. Kanadyjczyk bez zawahania wykonał również utwory Arno Babadżaniana (z należytą lekkością) oraz I sonatę fis-moll op. 11 Roberta Schumanna. Jest kwestią wielkiego kunsztu, żeby tworzyć tak spójną, brzmieniową całość, nie popadając wyłącznie w wyrachowaną, techniczną nienaganność. Richard-Hamelin opowiada historie i owa umiejętność narracji jest bodaj jego najmocniejszą bronią.

Charles Richard-Hamelin, Ballada As-dur op. 47, wykonanie z XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina

W środę natomiast mieliśmy okazję posłuchać innego recitalu fortepianowego, Philippe’a Giusiano, podobnie jak Richard-Hamelin, zdobywcy II nagrody w Konkursie Chopinowskim w 1995 roku (zajął ex aequo z Aleksiejem Sułtanowem; nie przyznano wówczas złotego medalu). W repertuarze środowego koncertu znaleźli się Chopin oraz Ignacy Feliks Dobrzyński – bardzo kompozycyjnie do siebie podobni; druga część recitalu właściwie była swoistym przedłużeniem Chopinowskiej harmonii. Wykonanie Giusiano nie wywarło oszałamiającego wrażenia, choć znaleźli się w studio Lutosławskiego wielcy fani Francuza, przyjmując go „na stojąco”. Był poprawny, ale zabrakło głębi wyrazu (było odrobinę szablonowo?). Bardzo miłym jednak gestem w stronę polskiej publiczności było wykonanie niektórych utworów Dobrzyńskiego z pamięci.

(NAB)

arno babadżaniancharles richard-hamelinfestiwal chopin i jego europaignacy feliks dobrzyńskiphilippe giusianorobert schumannwolfgang amadeusz mozart
Poprzednie

Przedwczesny zachwyt? [Recenzja]

15 sierpnia 2017
Następne

Akcjonizm wiedeński – sztuka niepokornych

20 sierpnia 2017

Natalia Brzozowska

Pomysłodawca i redaktor naczelna magazynu AUSTRIART.PL.

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Zainstagramuj się!

austriartpl

The first Polish online magazine on Austrian culture 🇦🇹 Catch a glimpse at the (un)known facts and figures 🤗 #austriartpl

Instagram post 2285847955801296003_13484373947 🐥 #zostańwdomu Przesyłamy Wam najserdeczniejsze życzenia spokoju i zdrowia na te Święta! Obyśmy już wkrótce mogli dumać na zielonej trawce jak ci zakochani z pocztówki 🌼

#wielkanoc2020 #easter2020 #ostern2020 #austriartpl #loveaustria #stayhome #bleibzuhause #familytime #relaxtime
Instagram post 2274016222709735075_13484373947 #zostańwdomu #bleibzuhause 
How are you, guys? We're diving into Daniel Kehlmann's novel "Die Vermessung der Welt" 🤓 Any extra reading suggestions? Share it with us!

#readingtime📚 #austriartpl #literaturaaustriacka #bookworm #bookstagrampl #czytambolubie #staysafe #readinggoodies #książkoholik #loveaustria
Instagram post 2269993397166442036_13484373947 📘 Pani Justyna Sobolewska @sobolewskaj dziś wspomina Rilkego. My Światowy Dzień Poezji chcemy uczcić wierszem Else Lasker-Schüler. Niech da nam wytchnienie.

World Poetry Day 2020. Else Lasker-Schüler translated by Wanda Markowska. Give us a rest ❤ #currentlyreading

#poetryoftheday #elselaskerschüler #poem #wierszempisane #dzieńpoezji #czytamcodziennie #kochamypoezję #womanpoetry #womanpower #kobietypiszą #gedichtdestages #deutschegedichte #austriartpl #classicpoetry #worldpoetryday
Instagram post 2261748977057073683_13484373947 Drodzy czytelnicy, krótka informacja: książka znaleziona na jednym z mokotowskich śmietników, gdzieś między plastikiem a bioodpadami. Spacerujcie uważnie 😊 "FRANZ KAFKA. KOSZMAR ROZUMU" Ernsta Pawla. ❤

#franzkafka #garbage #booklovers #bookstagrampl #bookworm #czytambolubie #proza #wielcypisarze #bestwriters #bestfindings
Instagram post 2250334328549870967_13484373947 Oto i on. Znaleziony na Wielkim Antykwariacie Warszawskim w @kinoiluzjon. Wolfgang Georg Fischer. Dobra niedziela z serią "Nike" 👈 @wydawnictwoczytelnik

#wgfischer #bookstagrampl #bookworm #literaturaaustriacka #bestbooks #czytamy2020 #fleamerket #bookmarket #usedbooks #czytelnik
Instagram post 2249407981229149438_13484373947 📘 Claudio Magrisa przedstawiać nie trzeba. Habsburgów również. Czym jest mit wyjaśniać nie trzeba. Co jednak, gdy powyższe elementy złożymy w jedną całość? 〰️ "Mit Habsburski" jest przede wszystkim historią owej miłości do porządku i zatrzymuje się, być może z przesadą dyskrecją, na progu odkrycia chaosu. [...] Mit błyszczy tylko wtedy, kiedy ulega demistyfikacji jego urok rodem z kartonowych dekoracji. 〰️ Tymi słowami Claudio Magris wprowadza czytelnika do trzeciego wydania książki "Mit Habsburski w literaturze austriackiej moderny" - tomu, którym i my właśnie możemy się cieszyć. Swój debiut dzieło miało w 1963 roku. Jak wygląda austriackie "zawieszenie w powietrzu" sprzed 57 laty? Czy tezy Magrisa przetrwały próbę czasu?

Już w najbliższy czwartek, 27 lutego o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury, spróbujemy wszyscy na to pytanie odpowiedzieć. @afkwaw

Nasz "Mit..." na tle plakatu Jakuba Zasady (2019) 😍

#claudiomagris #mithabsburski #bookstagrampl #bookworm #czytanietopasja #afkwaw #austriartpl #spotkanieliterackie #weekendvibes #czytamy2020
Śledź nas na Insta!
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Najnowsze artykuły

  • Tadeusz Rittner | Moje życie

    Tadeusz Rittner | Moje życie

    20 kwietnia 2021
  • Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    Chwila mrocznych odczuć [Peter Handke „Godzina prawdziwych odczuć”]

    30 stycznia 2020
  • Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    Świat jest słabszy od wiersza [Wiersze Ericha Frieda]

    15 stycznia 2020
  • Antoni Wit wraca do Mahlera

    Antoni Wit wraca do Mahlera

    20 grudnia 2019
  • Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    Król tańczy [Kaiser Maximilian I – Lieder, Chansons, Tänze | PER-SONAT Recenzja]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [ANGIELSKI]

    7 grudnia 2019
  • Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    Peter Handke | Odczyt noblowski [NIEMIECKI]

    7 grudnia 2019
  • Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    Nieszczęście po austriacku [Peter Handke „Krótki list na długie pożegnanie”]

    4 grudnia 2019
  • Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    Młodzieńczy Mozart [Recenzja Mozart Jurowski]

    2 grudnia 2019
  • Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    Anton Bruckner w drodze na Monsalvat [Recenzja Bruckner/Wagner Andrisa Nelsonsa]

    29 listopada 2019

Tagi

3 tage in quiberon austriacka kinematografia austriackie forum kultury austriacki jazz beethoven dramaturgia austriacka elfriede jelinek etiuda&anima festiwal nowe horyzonty filharmonia narodowa film austriacki film dokumentalny franz kafka georg trakl gustav mahler heldenplatz horyzonty trakla joseph haydn kinematografia austriacka kino austriackie kino europejskie literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów poezja austriacka rechnitz ruth beckermann styx teatr austriacki teatr jaracza w łodzi thomas bernhard walc waldheima waldheims walzer warszawski festiwal filmowy western wolfgang amadeusz mozart zielone kłamstwa z miłości
  • O NAS
  • Redakcja
  • Call for papers
  • Kontakt

© 2019 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.