Austriart

  • Literatura
  • Teatr
  • Muzyka
  • Film
  • Sztuki piękne
  • Recenzje

Bądź z nami na bieżąco!

Nadchodzące wydarzenia

  1. [PERFORMANS] Performance Jasmin Schaitl w ramach wystawy „time takes over”

    Kwiecień 27 / 15:00-20:00 CEST
  2. XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”

    Sierpień 9-Sierpień 31

Zobacz wszystkie Wydarzenia

Najnowsze artykuły

  • Kurta Gödla oblicza filozofii 26 kwietnia 2018
  • Jazz na piątkę! [Koncert „HI5” Recenzja] 25 kwietnia 2018
  • Jestem sługą autora [Sława Lisiecka / Wywiad] 28 lutego 2018

Austriart

  • Literatura
  • Teatr
  • Muzyka
  • Film
  • Sztuki piękne
  • Recenzje
Literatura / Filozofia, Teatr,

Turrini i Jelinek w Łodzi!

by Redakcja11 stycznia 2018no comment

Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi po raz kolejny sięga po austriackich twórców dramaturgicznych. W styczniu na deskach łódzkiego teatru premiera Z miłości sztandarowego zwolennika poetyki skandalu – Petera Turriniego. Wciąż grany jest Cień na podstawie Elfriede Jelinek.

Teatr Jaracza w Łodzi zaserwował nam w zeszłym roku premierę Placu bohaterów Thomasa Bernharda w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Na szczęście na tym nie poprzestał. Równie mocno rozpoczyna nowy rok. Tym razem czeka nas premiera Z miłości Petera Turriniego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego – dyrektora artystycznego teatru. I powrót monodramu Cień Kamili Sammler, skonstruowanego na podstawie dramatu Cienie. Eurydyka mówi Elfriede Jelinek.

TURRINIEGO TEATR AKTUALNY

Z miłości to niezwykle sugestywny obraz teraźniejszości. To zbiorowy portret ludzi zdesperowanych, poddanych presji brutalnej rzeczywistości, którą sami współtworzą, nie bacząc na katastrofalne skutki rykoszetem bijące w nich samych. Oparta na faktach kryminalna historia mordercy własnej rodziny, wokół której ogniskuje się akcja, zawiera szereg wątków pobocznych. Ich uczestnikami są zwykli, tzw. normalni ludzie, jakich co dzień mijamy na ulicy, spotykamy w miejscu pracy, szkole, w sklepie, w kawiarni. Gdyby się przyjrzeć dokładniej, każdy z nich mógłby stać się bohaterem osobnego dramatu. Bezrobotna matka, emerytowana wdowa, bezdomny, zagrożona młodszą konkurencją prostytutka, żądny sensacji fotograf, młoda para szukająca rozgłosu w internecie. W planie metafizycznym pojawia się również Dobry Bóg, sprawca „cudu” stworzenia świata. Lekceważony, ośmieszony, sprofanowany. Bezradny wobec zła, które dzieje się wokół, bezbronny wobec codziennych katastrof i najcięższych grzechów popełnianych „z miłości”.

Peter Turrini – popularny i ceniony w świecie austriacki dramatopisarz, scenarzysta filmowy, poeta i eseista tak opisuje swoją twórczość:

Moje sztuki nie obwieszczają żadnych wiecznych wartości, stawiają jedynie pytania na dziś (…) Staram się po prostu pokazać na scenie przy użyciu środków artystycznych szaleństwo, w którym dziś żyjemy. Uprawiam teatr aktualny. Opisuję lęki moich czasów.

Premiera odbędzie się 27 i 28 stycznia 2018 r.


CIEŃ UCIEKA

Cień powstaje na podstawie dramatu Cienie. Eurydyka mówi Elfriede Jelinek w tłumaczeniu Karoliny Bikont. Austriacka noblistka wzięła na warsztat słynny mit o Orfeuszu i Eurydyce, dekonstruując go i przedstawiając historię z perspektywy milczącej zwykle nimfy, dla której śmierć – przejście do krainy cieni, okazuje się jedyną drogą do wyrażenia własnego ja. Eurydyka z tekstu Jelinek, żona idola muzyki pop, niewolnica własnej urody i seksapilu, jest jedynie ozdobą utalentowanego małżonka, a jej wskrzeszenie ma być dla niego wyjątkową nagrodą. Eurydyki jednak nikt nie pyta o zdanie, jest istotą (kobietą) pozbawioną prawa do autonomii.

Monodram Kamili Sammler jest opowieścią o przejściu. Aktorka odważnie podejmuje rozmowę o granicach między światłem i ciemnością, teraźniejszością i przeszłością, żywym i martwym. W tej metaforycznej podróży towarzyszą jej dźwięki, obrazy, głosy i cienie, a także fotografie, które są ważnym partnerem artystycznego życia aktorki. Powstaje spektakl o bólu i nadziei, odpowiedzialności i determinacji.

Autorski monodram Cień powstał w ramach projektu NIE CZEKAMY – GRAMY, który ma na celu wzmocnić indywidualne działania aktorów, wynikające z ich zainteresowań i poszukiwań twórczych.

„Cień” w opracowaniu Kamili Sammler / fot. Sergiusz Sachno

Monodram na deskach teatru już 24 i 25 stycznia 2018 r.


reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Waldemar ZAWODZIŃSKI

przekład: Jacek LACHOWSKI
kostiumy: Maria BALCEREK
inspicjent, sufler: Ewa WIELGOSIŃSKA
obsada: Bogusława PAWELEC (Dobry Bóg), Mariusz SŁUPIŃSKI (Michael Weber), Ewa WIŚNIEWSKA-AUDYKOWSKA (Elfriede Weber), Robert LATUSEK (Herbert Stauber), Dorota KIEŁKOWICZ (Ella Bischof), Iwona DRÓŻDŻ–RYBIŃSKA (Hilde Boehmdorfer), Mariusz SIUDZIŃSKI (Otto Nagl), Radosław OSYPIUK (Sprzedawca w markecie), Bogusław SUSZKA (Harry), Grażyna WALASEK (Jaqueline Hawlicek), Katarzyna CYNKE (Bettina Wolf), Mateusz CZWARTOSZ (Wendelin), Nadim SULEIMAN (Syryjczyk), Aleksander RUDZIŃSKI (Djahan)


opracowanie i realizacja: Kamila SAMMLER

wizualizacja: Sergiusz SACHNO

muzyka i dźwięk: Eryk KOTYS

w Cieniu: Grażyna WALASEK i Ireneusz CZOP

inspicjent/sufler: Marta BARASZKIEWICZ

 

 

 


Bilety dostępne są na stronie Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi na seanse w dniach 30 i 31 stycznia, 13, 14 i 15 lutego oraz 2, 3 i 4 marca 2018 r. w cenie 38 zł (normalny) i 25 zł (ulgowy).


cieńelfriede jelinekliteratura austriackapeter turriniteatr jaracza w łodziz miłości
Poprzednie

Nasze spojrzenie na 2017 rok!

30 grudnia 2017
Następne

Przeżyć z miłością [„Najlepszy ze światów” Recenzja]

16 stycznia 2018

Odpowiedz Anuluj pisanie odpowiedzi

Bądź z nami na bieżąco!

Nadchodzące wydarzenia

  1. [PERFORMANS] Performance Jasmin Schaitl w ramach wystawy „time takes over”

    Kwiecień 27 / 15:00-20:00 CEST
  2. XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”

    Sierpień 9-Sierpień 31

Zobacz wszystkie Wydarzenia

Najnowsze artykuły

  • Kurta Gödla oblicza filozofii

    Kurta Gödla oblicza filozofii

    26 kwietnia 2018
  • Jazz na piątkę! [Koncert „HI5” Recenzja]

    Jazz na piątkę! [Koncert „HI5” Recenzja]

    25 kwietnia 2018
  • Jestem sługą autora [Sława Lisiecka / Wywiad]

    Jestem sługą autora [Sława Lisiecka / Wywiad]

    28 lutego 2018
  • Nowy stary Bernhard

    Nowy stary Bernhard

    26 lutego 2018
  • Kantowski recytatyw [Opera „Immanuel Kant” Recenzja]

    Kantowski recytatyw [Opera „Immanuel Kant” Recenzja]

    25 lutego 2018
  • Kant mógłby się dziś przydać [Leszek Możdżer / Wywiad]

    Kant mógłby się dziś przydać [Leszek Możdżer / Wywiad]

    12 lutego 2018
  • Austriacy na Berlinale 2018

    Austriacy na Berlinale 2018

    7 lutego 2018
  • Czemu mi nie pomogłeś? [„Z miłości” Recenzja]

    Czemu mi nie pomogłeś? [„Z miłości” Recenzja]

    30 stycznia 2018
  • Turrini z wizytą u Nestroya: Czy jestem już klasykiem?

    Turrini z wizytą u Nestroya: Czy jestem już klasykiem?

    30 stycznia 2018
  • Peter Turrini kocha ten kraj

    Peter Turrini kocha ten kraj

    21 stycznia 2018

Tagi

austriackie forum kultury awangarda austriacka beethoven belvedere museum wien dramaturgia austriacka elizjum hernalsiense erich wolfgang korngold etiuda&anima festiwal chopin i jego europa filharmonia narodowa film austriacki franz kafka georg trakl happy end heldenplatz horyzonty trakla informel jasmine schaitl joseph haydn kino europejskie krystian lupa literatura austriacka literatura XXI wieku literatura XX wieku maria lassnig michael haneke muzyka austriacka muzyka klasyczna narodowy instytut fryderyka chopina noc trakla peter turrini plac bohaterów starhunters stefan zweig strażnicy ziemi teatr jaracza w łodzi thomas bernhard umarłe miasto warszawski festiwal filmowy watch docs widzialne głosy wolfgang amadeusz mozart zachęta narodowa galeria sztuki z miłości świadectwo
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • Regulamin
  • Kontakt

© 2018 AUSTRIART. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów wymaga zgody redakcji.